Indhold
I denne artikel har vi set nærmere på de bedste cykelanhængere på markedet. For at kunne finde frem til de bedste produkter, har vi set nærmere på forskellige eksperttests af forskellige cykelanhængere, hvor eksperterne forklarer, hvilke minusser og plusser hver model har.
Vi har gennemgået testresultater fra blandt andet, testsiderne Testberichte.de og Klikk.no, det store internationale magasin Runnersworld.com, teknologisiderne Outdoorgearlab.com og Gearjunkie.com og det norske automobilforbund Naf.no.
Hvis du ønsker at læse mere om testene og testkilderne, så findes der til sidst i denne artikel en liste over links til de undersøgelser, som vi henviser til.
Denne cykelanhænger test-guide indeholder:
🔸 Overblik over forskellige cykelanhængere som alle har fået ros af eksperterne
🔸 Guide til hvad du bør vide, inden du køber en cykelanhænger
🔸 Tips til hvordan cykelanhængeren bliver mest sikker i brug
🔸 Viden om hvordan cykelhjelmen placeres korrekt
🔸 Guide til typer af cykel-transportmuligheder af børn
🔸 Information om hvad du som cyklist bør vide om færdselsloven
🔸 Gennemgang af de tests, vi har undersøgt samt links til eventuel videre læsning
Bemærk venligst at Forbrugsguiden ikke selv tester produkterne, men vi samler derimod resultaterne af uvildige tests, så forbrugeren nemt kan få et overblik over de bedste produkter på markedet.
Cykelanhænger test-oversigt – Her er de 3 bedste
I nedenstående sektion finder du en oversigt over de cykelanhængere, der klarer sig bedst i test. Vi beskriver modellernes funktioner og henviser til, hvilke test de har været medtaget i, så du nemt og hurtigt kan få et overblik over de bedste cykelanhængere på markedet.
Sådan vurderer og udvælger vi produkter
Vi sammenligner en række anerkendte produkter og brands. Vi har partnerskaber med mange store forhandlere, og selvom det kan have indflydelse på udvalget af produkter til artiklen, beror vores anbefalinger på redaktionens professionelle vurdering af de bedste produkter.
Vores research-team vurderer produkterne på parametre som:
- Produkttests fra ekspertkilder og forbrugermagasiner
- Kundeanmeldelser af produktet
- Produktets egenskaber og specifikationer
- Produktforhandlerens garantier, service og omdømme
- Viden og data på, hvad vores læsere foretrækker
Ovenstående bliver holdt op imod pris og kvalitet. Det er vigtigt at nævne, at rækkefølgen ikke repræsenterer en rangering af produkter, men nærmere en gennemgang af nogle af de bedste produkter til forskellige behov.
Vores labels såsom “Bedst i budgetklassen”, “Bedste trådløse model” ,“Høj værdi for pengene” osv. - er en individuel, uafhængig vurdering af den research-ansvarlige baseret på den førnævnte metode på det pågældende tidspunkt.
Thule Coaster – en cykelanhænger til børn
✅ Anbefalet hos Myfamilystuff.ca
✅ 4 ud af 5 stjerner baseret på 17 anmeldelser hos Testberichte.de
.
Modellen Thule Coaster er blevet testet af 3 forskellige testkilder, nemlig Momstertest.dk, Myfamilystuff.ca og hos Testberichte.de. Her er Thule Coaster blevet testet på fastsatte parametre såsom sikkerhed, stabilitet, brugervenlighed og komfort, og eftersom modellen klarer sig rigtig godt generelt, så får den rigtig god kritik af alle eksperterne.
Plads til 2 børn
Thule Coaster er en flot, blå og stilfuld cykelanhænger, som har fokus på at være praktisk i hverdagen. Derfor kommer modellen med en skulderbredde på 58,4 centimeter, som tillader, at der er plads til 2 børn i anhængeren. Børnene sidder komfortabelt og beskyttet, og så har modellen en siddehøjde på 60 centimeter.
Thule Coaster er også praktisk, når det gælder konvertering, for modellen er konstrueret således, at den er let at lave om fra cykelanhænger til klapvogn og omvendt. Thule Coaster giver også en god komfort til den voksne, for modellen kommer med et justerbart styr, som tages i brug, når anhængeren bruges som klapvogn.
Ydermere findes der en ekstra plads i anhængeren til bagage og tasker, og der er også plads til at opbevare det ekstra hjul.
Smart med flere funktioner, ifølge eksperterne
Eksperterne fra Momstertest.dk forklarer, at de blev overraskede over, at Thule Coaster også kunne anvendes til andre formål end kun at være en cykelanhænger, og herefter testede den danske side Thule Coaster på en skovtur for både at se, hvordan modellen bevæger sig i terræn, men også for at se hvor let det er at ”skifte” imellem anhænger og klapvogn. Det konkluderes, at begge opgaver klares rigtig fint.
Momstertest.dk forklarer også, at her er tale om en meget rummelig vogn, som ud over børn sagtens kan rumme både computertaske, håndtaske, indkøbsposer og pakker. Momstertest.dk har desuden set nærmere på, hvordan barnet har det i vognen, og her konstateres det, at det sidder varmt, trygt og godt i vognen.
Komfortabel, sikker og med plads til 2 børn, ifølge eksperterne
Thule Coaster er også blevet anmeldt af eksperterne fra Myfamilystuff.ca, og de er meget begejstrede for modellen. Især fremhæves det, hvordan Thule Coaster gør hverdagen meget lettere, da det nu er muligt at transportere hele 2 børn samtidig sammen med god plads til bagage også. Og det hele sker på en sikker måde, da eksperterne mener, at børnene både sidder godt, komfortabelt og trygt i vognen.
Myfamilystuff.ca vægter sikkerhedsaspektet højest, og disse krav lever Thule Coaster let op til, og det er en af grundene til eksperternes store begejstring for modellen.
Specifikationer ved Thule Coaster
🔴 Højde: 28 centimeter (sammenklappet)
🔴 Bredde: 77 centimeter (sammenklappet)
🔴 Længde: 94 centimeter (sammenklappet)
🔴 Vægt: 12 kilo
🔴 Siddebredde: 58,4 centimeter
🔴 Siddehøjde: 60 centimeter
🔴 Maksimum antal hjul: 3
🔴 Kan også anvendes som klapvogn: Ja
🔴 Maksimum antal børn som passagerer: 2
Fordele ved Thule Coaster:
Flot og enkel model
Kan konverteres til klapvogn
Plads til 2 børn
Ekstra plads til bagage
Model med justerbart håndtag
Thule Chariot Cross
✅ 4,5 ud af 5 stjerner hos amerikanske Madeformums.com
✅ Anbefalet af teknologisiden Gearjunkie.com
✅ Kåret til ”Redaktørens valg” hos det amerikanske magasin Runnersworld.com
.
Modellen Thule Chariot Cross har været med i 4 forskellige tests, hvor modellen er blevet testet, afprøvet og vurderet i henhold til specifikke parametre.
Testpanelerne inkluderer teknologisiderne Outdoorgearlab.com og Gearjunkie.com samt løbemagasinet Runnersworld.com og mor/barn-siden Madeformums.com, og alle er de begejstrede for Thule Chariot Cross, som de giver rigtig meget ros og høje karakterer.
Multi-sportsvogn
Thule Chariot Cross er lidt af et multiprodukt, som kan klare en del af de opgaver, forældre med børn vil have brug for i hverdagen – Thule Chariot Cross kan nemlig både anvendes som cykelanhænger men også som klapvogn og løbevogn. Man skifter hurtigt imellem de forskellige anvendelsesfunktioner med Versa Wing-systemet, således at det kræver mindst muligt arbejde.
Thule Chariot Cross har plads til 1 barn, som sidder på et polstret sæde, der også kan lægges ned, og der findes en god affjedring i modellen, som øger komforten endnu mere. Ud over pladsen til 1 barn, så findes der også en separat plads til bagage og tasker.
I denne video kan du se en nærmere præsentation af Thule Chariot Cross:
Førstevalget til den aktive familie, ifølge eksperterne
Eksperterne fra Outdoorgearlab.com skriver i deres anmeldelse af Thule Chariot Cross, at denne model vil være den bedste model for den aktive familie, som ønsker en cykelanhænger, som også kan anvendes som klap-/løbevogn. De fremhæver, at her er tale om en meget slidstærk model, og selv på meget ujævnt underlag holder modellen passageren komfortabel og sikrer samtidig en oplevelse med minimal rysten.
Netop komforten for passageren er dér, hvor Thule Chariot Cross scorer højest, men modellen får også noget nær topkarakter på de resterende parametre: beskyttelse, oplevelse for cyklisten, brugervenlighed og alsidighed.
En vogn til alle årstider, ifølge eksperterne
De øvrige eksperter er meget enige med Outdoorgearlab.com, og det forklares, at denne model vil være en god helårsmodel, som er robust nok til både at være ude i regn, blæst, sne og sol. Barnet holdes nemlig godt beskyttet hele tiden under alle vejrforhold, og så bevæger modellen sig godt på alle typer af underlag.
Det bemærkes desuden, at det er meget let at håndtere Thule Chariot Cross – også selv om den måske vejer mere end andre modeller – og den føles trods størrelsen kompakt og let konverterbar.
Specifikationer ved Thule Chariot Cross
🔴 Højde: 37,5 centimeter (sammenklappet)
🔴 Bredde: 62 centimeter (sammenklappet)
🔴 Længde: 85,5 centimeter (sammenklappet)
🔴 Vægt: 12,8 kilo
🔴 Siddebredde: 39,5 centimeter
🔴 Siddehøjde: 68 centimeter
🔴 Maksimum antal hjul: 4
🔴 Kan også anvendes som klapvogn: Ja
🔴 Maksimum antal børn som passagerer: 1
Fordele ved Thule Chariot Cross:
Multi-vogn til alle årstider
Kan både anvendes som cykelanhænger, klapvogn og løbevogn
Let konverterbar med Versa Wing-systemet
Plads til 1 barn
Polstret sæde med mulighed for at barnet kan ligge ned
Thule Chariot Lite 2
✅ God anmeldelse af den norske online forbrugeravis Klikk.no
✅ 9,4 ud af 10 stjerner hos den amerikanske forbrugerside Bustedwallet.com
.
Modellen Thule Chariot Lite 2 er blevet testet af 3 testpaneler, som alle beskæftiger sig med forbrugerprodukter på den ene eller anden måde. De 3 testpaneler er den amerikanske teknologiside Outdoorgearlab.com, den amerikanske forbrugerside Bustedwallet.com og den norske online forbrugeravis Klikk.no, og alle har de vurderet og målt modellen ud fra specifikke parametre, som giver grundlaget for karaktergivningen.
De parametre der er blevet målt på inkluderere blandt andet sikkerhed, stabilitet, komfort og håndterbarhed, og eftersom Thule Chariot Lite 2 klarer sig rigtig godt på de testede parametre, så modtager modellen stor ros og høje karakterer.
Cykelanhænger med flere formål
Thule Chariot Lite 2 vil være et godt valg for den forbruger, som ønsker en cykelanhænger, som man også kan anvende til andre praktiske transportopgaver – Thule Chariot Lite 2 kan nemlig konverteres fra cykelanhænger til både klapvogn, løbevogn og endda også som vogn til lagrend-skituren.
Selv om Thule Chariot Lite 2 kan klare mange typer af opgaver, så er den let at ændre fra den ene funktion til den anden, idet denne model har det lette Versa Wing-system, som sikrer et hurtigt og let skift.
Thule Chariot Lite 2 har desuden plads til 2 børn og kommer med både et polstret sæde og en polstret 5-punktssele for en høj komfort til barnet.
Meget let i brug, ifølge eksperterne
Eksperterne fra Outdoorgearlab.com forklarer, at Thule Chariot Lite 2 måske er en mindre funklende version af andre Thule-modeller, men til gengæld er her tale om en robust model, der både har de nødvendige sikkerhedsfunktioner, og så er modellen meget praktisk i hverdagen, da den er utrolig let i brug.
Testpanelet kalder Thule Chariot Lite 2 for en basis-version, men den har stadig alt det, som en konverterbar cykelanhænger skal have. Testpanelet kommenterer også her, at Thule Chariot Lite 2 har en rigtig god beskyttelse af barnet, og så er her tale om en cykelanhænger, som er meget let at trække for cyklisten.
God til terrænkørsel, ifølge eksperterne
Testpanelet fra den store norske online forbrugeravis Klikk.no, kalder Thule Chariot Lite 2 for en enkel sportsvogn og lægger dermed også mærke til, at denne model hører til i den lidt simple kategori.
De norske eksperter er dog begejstrede for modellen alligevel, og de fremhæver også, at Thule Chariot Lite 2 er meget let at cykle med, og til tider glemmer man, at man har en cykelanhænger på slæb.
Thule Chariot Lite 2 vil ifølge eksperterne også være et godt valg, hvis man ofte bevæger sig i kuperet terræn, men det bemærkes dog også, at komforten for passagererne ikke er lige så høj som på andre modeller.
Eksperterne kommenterer her, at de heller ikke synes, at alsidigheden er lige så høj som på andre modeller – i hvert fald ikke til prisen. Endelig kommenteres det, at der ikke er så meget plads til 2 børn, og så er det svært at se børnene ordentligt, når de er passagerer i vognen.
Specifikationer ved Thule Chariot Lite 2
🔴 Højde: 37,5 centimeter (sammenklappet)
🔴 Bredde: 76 centimeter (sammenklappet)
🔴 Længde: 85,5 centimeter (sammenklappet)
🔴 Vægt: 12,5 kilo
🔴 Siddebredde: 54 centimeter
🔴 Siddehøjde: 68 centimeter
🔴 Maksimum antal hjul: 4
🔴 Kan også anvendes som klapvogn: Ja
🔴 Maksimum antal børn som passagerer: 2
Fordele ved Thule Chariot Lite 2:
Kan både anvendes som cykelanhænger, klapvogn, løbevogn og som vogn til langrend
Versa Wing-system for let konvertering
Plads til 2 børn
Polstret sæde for høj komfort
Polstret 5-punktssele
Pas på i trafikken
Sundhedsstyrelsen Sst.dk forklarer, at trafikken langt fra er et sikkert sted at opholde sig, og i 2001 havde Danmark 8,1 trafikdræbte per 100.000 indbyggere – det svarer til omkring 450 personer hvert år. De nordiske nabolande er en smule mere sikre, hvad angår trafik, for tallet ligger på 6,2 i Sverige og 6,1 i Norge.
Ud over de 450 dræbte kommer yderligere omkring 8.500 personer til skade i trafikken hvert år i Danmark.
De fleste trafikdræbte er bilister, idet cirka halvdelen af de 450 personer blev dræbt som enten fører eller passager i en bil. En tiendedel af de dræbte – godt og vel 45 personer om året – er cyklister. Omkring en femtedel af de tilskadekomne i trafikken er cyklister, og det svarer til omkring 425 personer årligt.
De fleste ulykker – cirka 2/3 – finder sted i de større byer, og Sst.dk vurderer, at cyklister såvel som fodgængere har størst risiko for at komme til skade ved færdsel i byområderne.
Mange af de større byer har gjort meget for at forbedre forholdene for cyklisterne med blandt andet udvidede cykelstier, bedre parkeringsforhold og nye og flere cykelruter. Der er også foretaget flere sikkerhedsforanstaltninger for cyklisterne i byerne såsom bedre forhold i vejkryds, plads i gågaderne og mere information til især lastbiler omkring cyklernes tilstedeværelse.
Der er også omkring flere skoler blevet skabt sikre skoleveje, så børn – der ofte er mere udsatte end voksne – kan komme til og fra skole sikkert på cyklen.
Det bør du vide, inden du køber en cykelanhænger
Barn og vogn skal passe sammen: Eftersom det er barnet eller børnene, som skal transporteres i cykelanhængeren, så er det en god ide at tage dem med, når man skal vælge modellen. Lad barnet sidde i modellen – gerne med hjelm på – og se, om han eller hun kan sidde komfortabelt og sikkert.
Sikkerhed: Prøv at fastspænde barnet med cykelanhængerens sele. Se også efter om barnet kan nå hjul eller lignende, så det kan komme til skade. Se også efter koblingen mellem cykel og anhænger og tjek, at den både er robust og let at anvende. Der skal også være en sikkerhedsline på cykelanhængeren, som yder sikkerhed, hvis koblingen har problemer.
Politiken.dk forklarer desuden, at der har været nogle problemer med flere cykelanhængere angående sikkerheden, hvor nogle modeller ikke overholder de europæiske sikkerhedsstandarder, og andre er ikke robuste nok, hvis de presses, hvilket kan føre til skader hos barnet.
For at være sikker på at få en model, der både er sikker og robust, så kan man med fordel læse eksperttestene i deres helhed, hvor sikkerhedsaspektet altid vægtes højt. Find kilder og links til alle eksperttestene anvendt i denne artikel i bunden af artiklen.
Prøv anhængeren af: Prøv helst cykelanhængeren sammen med den cykel, som man bruger i dagligdagen. Så kan man sikre sig, at beslaget passer, og at cykel og anhænger passer godt sammen generelt.
Levetid: Hvis man ønsker at benytte cykelanhængeren i flere år, så skal man se nærmere på, om for eksempel et 6-årigt barn kan sidde i vognen uden at være for stort.
Plads til bagage: En af de smarte ting ved en cykelanhænger er, at man også kan benytte den til at transportere bagage. Se efter om modellen har nok plads til bagage – også uden at stjæle siddepladsen fra barnet.
Kan modellen klappes sammen: Hvis man ønsker at kunne medbringe sin cykelanhænger i for eksempel bil eller offentlig transport, så se efter om modellen kan klappes sammen. Hvis man har bil, kan man også tage bilen med og afprøve med det samme, om cykelanhængeren i sammenklappet tilstand kan være i bagagerummet.
Ekstraudstyr: Man kan ofte få brug for ekstraudstyr, når man ønsker at anskaffe en cykelanhænger – nogle modeller kommer med meget udstyr, hvor andre ikke kommer med noget. Ofte vil man især have brug for regnslag, ekstra reflekser og ekstra lygte.
Tips til en sikker brug af cykelanhængeren
Lær cykelanhængeren at kende: Det er ikke helt nemt at cykle med en cykelanhænger, hvis man aldrig har prøvet det før. Start derfor med at tage nogle prøveture uden børn med en tom anhænger først for at få lidt rutine.
Man kan også lægge noget bagage i anhængeren for at kunne få fornemmelsen af at køre med vægt. Under prøveturene er det vigtigt at øve sig i at bremse og dreje, og læg mærke til at en cykelanhænger er meget bredere end en normal cykel.
Husk selen: Ligesom i bilen er det vigtigt, at alle passagerer i cykelanhængeren er spændt fast med sele. Det sikrer, at barnet ikke falder ud eller kan komme til skade under kørslen.
Husk cykelhjelmen: Cykelhjelmen bør være en naturlig del af alle cykelture – både for voksne og børn. En anhænger giver en smule beskyttelse, men det vil ofte ikke være nok, hvis den skulle vælte eller blive påkørt.
Korrekt placering af barn: Hvis man kun har 1 barn med i anhængeren, så placér barnet i midten, hvis muligt. Under alle omstændigheder er det bedst, hvis barnet ikke sidder i samme side som koblingstangen, for det kan gøre kørslen mere ustabil.
Beskyt barnet under kørsel: Ud over sele og cykelhjelm, så sørg for at holde myggenettet lukket under kørslen, så der ikke bliver slynget sten og grus op på barnet.
Rolig kørsel: Man bør ikke fræse derudad som på en almindelig cykel, hvis man kører med en anhænger. Kør langsomt – især op til kryds – da cykelanhængeren ikke har en selvstændig bremse (med mindre man monterer en påløbsbremse – læs mere under senere afsnit).
Derfor påvirkes cykelanhængeren kun af cyklens bremse, og det kan være svært at bremse hurtigt. En hurtig opbremsning kan også føre til, at cykelanhængeren skrider ud. Hurtig kørsel vil desuden også gøre cykelanhængeren mere ustabil.
Vær synlig: Husk reflekser og lygter, så cykelanhængeren tydeligt kan ses – også i mørke. Dertil er det også en god ide at gøre cykelanhængeren endnu mere synlig ved for eksempel at sætte en vimpel på.
Overskrid ikke maksimalvægten:
En cykelanhængers totalvægt må ikke overstige 60 kilo, så lad være med at overlæsse cyklen.
Sådan skal cykelhjelmen sidde
Sikkertrafik.dk forklarer, at man ikke skal undervurdere cykelhjelmens vigtighed, for hvis uheldet er ude, og man kommer til skade på cyklen, så kan cykelhjelmen udgøre forskellen mellem for eksempel en mild hjernerystelse og et kraniebrud – i de mest ekstreme situationer endda forskellen mellem liv og død.
Derfor bør alle cyklister – børn som voksne – bære cykelhjelm under kørsel på cykel. Også selv om barnet kun er passager.
Sikkertrafik.dk forklarer, at børn ikke altid vil bryde sig om at bære cykelhjelm, men den letteste måde at få dem til det på er ved at være et godt eksempel og forbillede og selv bære hjelm. Man bør også starte med at få børnene til at bære cykelhjelm, når de er helt små, så det hurtigere bliver en vane.
Derfor er det også vigtigt med en cykelhjelm, der passer godt til barnet. Tag derfor barnet med ud at prøve forskellige hjelme, og lad eventuelt ham eller hende selv vælge designet – i dag kan man nemlig få rigtig mange sjove, skøre og seje hjelme, så man ikke behøver den kedelige standardhjelm som tidligere.
Vælg en model der sidder godt, og vær opmærksom på at placere cykelhjelmen rigtigt på barnets hoved. Mange børn skubber nemlig hjelmen om i nakken, og her beskytter den ikke lige så godt, så sørg for at forhindre dette ved at sætte hjelmen så stramt, at det ikke kan lade sig gøre. Man spænder cykelhjelmen fast med 2 remme i hver side og samler dem stramt under ørerne og ikke under hagen, hvilket tillader, at hjelmen skubbes bagud.
Hvilken type af transport til barnet skal jeg vælge?
Inden barnet er stort nok til at cykle selv, så kan det være nødvendigt selv at transportere dem på den ene eller anden måde i forbindelse med sin egen cykel. Det kan både ske ved at placere barnet på selve cyklen i en cykelstol eller sætte barnet i en ladcykel eller i en cykelanhænger.
Uanset hvilken metode man vælger, så er sikkerheden meget vigtig, når man transporterer barnet i forbindelse med en cykel, for både den voksne og barnet er bløde trafikanter, som ikke har den store beskyttelse på cyklen.
Sikkertrafik.dk og Cyklistforbundet.dk forklarer herunder lidt om de forskellige valgmuligheder, man har, når barnet skal med på cyklen, og eksperterne kommer her ind på både plusser og minusser ved hvert valg:
Cykelanhænger
En cykelanhænger kan især være et godt valg som transportmulighed for barnet, hvis man cykler meget, for her sidder barnet bekvemt og også lidt mere beskyttet end i for eksempel en cykelstol eller i en ladvogn. En cykelanhænger fungerer i praksis ligesom en anhænger til bilen, idet den bliver spændt fast efter cyklen.
Cykelanhængeren har også den fordel, at der ofte kan være 2 børn i den, og hvis man har mere end et barn, så vil man kunne transportere begge børn samtidig. Der er også seler til 2 passagerer, og selv om børnene sidder inde i en lille vogn, så skal de altid være fastspændte af hensyn til deres egen sikkerhed. Barnet eller børnene vil have en god komfort i en cykelanhænger, hvor de både er beskyttet fra siderne og bagfra, og så er der god bevægelsesfrihed.
Hvis man anskaffer sig en cykelanhænger til transport af børnene, så skal man dog være opmærksom på, at der findes en maksvægt. Den ligger på 60 kilo inklusive både stel, bagage og passagerer, og grænsen er netop sat af sikkerhedsårsager. Hvis man har brug for, at ens cykelanhænger skal rumme mere end de 60 kilo, så skal man have en såkaldt påløbsbremse på anhængeren. En påløbsbremse er en særlig form for bremse, som med det samme også aktiveres, når den voksne på cyklen bremser. Med en påløbsbremse må cykelanhængeren i stedet veje maksmalt 100 kilo.
Der findes også sikkerhedsmål for længden på cykelanhængeren, og det betyder, at cykel plus anhænger maksimalt må være 3,5 meter i længden. Der er ligeledes restriktioner omkring bredden, som må være maksimalt 1 meter.
Eksperterne anbefaler desuden, at man sørger for at gøre anhængeren så synlig som mulig, og derfor kan det være en god ide at dekorere vognen, blandt andet med en vimpel eller et lille flag. Hertil gælder der også nogle klare regler i forhold til reflekser, når man har en cykel med mere end 2 hjul – man skal nemlig placere reflekser på hver side af anhængeren eller en refleks i hvert hjul.
Alle disse reflekser skal være gule. Herudover skal der placeres 2 hvide reflekser foran, og 2 røde reflekser bag på anhængeren. Når det er lygtetid, skal anhængeren også være udstyret med en rød baglygte.
Det kan være lidt forvirrende med alle de regler omkring reflekser og cykler, så se med fordel med på denne video, hvor Falck demonstrerer, hvordan reflekserne skal sidde på cyklen:
Cykelstol
En cykelstol er en stol, som placeres bag ved føreren på cyklen, så barnet sidder fast på selve cyklen. Man kan først bruge en cykelstol til barnet, når det selv kan sidde, og det kan det, når det er omkring 9 måneder.
En cykelstol kan være en god ide, hvis man kun har 1 barn og ønsker, at barnet er tæt på. Med de rigtige sikkerhedsforanstaltninger sidder barnet også godt og sikkert fast, men barnet kan være udsat i forhold til trafikken omkring cyklen. Med en cykelstol kan man dog ikke medbringe yderligere bagage, for cykelstolen optager pladsen bagpå.
Hvis man vælger en cykelstol, så skal den både have hvileplader til fødderne og remme, der holder fødderne fast. Stolen skal også have en sele, der spænder barnets krop fast, så det ikke falder ud. Man kan både vælge en sele i en H-form eller en Y-form – Sikkertrafik.dk anbefaler begge. Man skal også huske at vælge cykelstol i forhold til barnets vægt og størrelse, og så bør man fastgøre selve cykelstolen til cyklens stel og ikke kun til bagagebæreren.
De fleste cykelstole placeres bag ved føreren, og disse modeller giver en god komfort til barnet, som vil få en stor bevægelsesfrihed, men man vil ikke som fører kunne have en rygsæk på, for så vil der ikke være plads til barnet. Husk at barnet selvfølgelig skal have cykelhjelm på, og sørg for at der er nok plads til den mellem barnet og ryggen på føreren.
Man kan også få cykelstole, som skal spændes fast foran føreren – disse modeller passer dog kun til mindre børn, da der ikke er fysisk plads længere, når de er blevet større. Barnet vil sidde godt i denne type og have et godt udsyn, men til gengæld vil regn og blæst kunne genere, og så er der heller ikke så god plads til den voksne.
Ladcykel
Man kan også vælge en hel ladcykel, når man skal transportere barnet. En ladcykel giver en god komfort til barnet samt et godt udsyn, og det vil være let at holde øje med barnet under kørslen.
En ladcykel har den store fordel, at her er tale om en meget rummelig model med god plads til flere passagerer. Eksperterne forklarer, at der selvfølgelig skal være en siddeplads til alle med seler, og de store modeller kan rumme op til 7 personer i alt inklusiv føreren. Af de 6 passagerer må 2 være af alle størrelser (altså både børn og vokse), og de resterende 4 skal være børn under 8 år.
Det gør, at man praktisk talt vil kunne transportere hele familien samtidig på kun én cykel. Læg dog mærke til at en ladcykel med mange passagerer bliver meget tung at træde, og at en overlæsset cykel kan være svær at bremse ordentligt.
Det kan også være lidt svært at cykle med en ladcykel, og der findes en større risiko for at vælte med en ladcykel end med de andre typer. Man skal også være opmærksom på, at ladet ikke kan spændes fra, så man også kan have en ”almindelig” cykel, som man for eksempel kan med en cykelanhænger.
Som også nævnt under afsnittet om cykelanhængeren, så gælder der klare regler i forhold til reflekser, når man har en cykel med mere end 2 hjul – det gælder også for ladcyklen. Reglerne går på, at der skal placeres gule reflekser på hver side af anhængeren eller en refleks i hvert hjul. Herudover skal der placeres 2 hvide reflekser foran og 2 røde reflekser bagpå.
Halvcykel
Der findes også et fjerde alternativ, nemlig halvcyklen – også kaldet en efterløber. En halvcykel fungerer ved, at man kobler en ethjulet cykel med pedaler og styr til den voksnes cykel, og en halvcykel er især et godt valg, når barnet er blevet lidt ældre (4-5 år) og nærmer sig alderen, hvor det selv skal lære at cykle.
En halvcykel vil således fungere som en god overgang, da barnet selv sidder som på en rigtig cykel og kan bidrage til kørslen med benene – derfor er det også vigtigt, at barnet er temmelig selvstændigt og ikke er så lille, at det glemmer at holde fast.
Det bør du vide om færdselsloven som cyklist
Mange er tilbøjelige til at være mere omhyggelige med at overholde færdselsloven i bil, end når de tager cyklen. Men man skal være opmærksom på, at færdselsloven også gælder for cyklister, og derfor er det for eksempel stadig ulovligt at køre overfor rødt eller ikke overholde vigepligter. Baseret på viden fra Cyklistforbundet.dk oplister vi andre regler, som du bør kende til:
En ad gangen: Når man kører på cykelsti eller vej, så må man kun køre ved siden af hinanden, hvis der er god plads. Hvis en bagfrakommende cyklist ønsker at overhale, så skal man trække ind til siden, så der er plads. Hvis man kører på en cykel, der har mere end 2 hjul, så må man ikke køre ved siden af et andet køretøj.
Hold til højre: Ligesom biler skal cyklister altid holde til højre på kørebanen. Det gælder også, hvis cyklisten skal ligeud eller dreje til venstre i et vejkryds. Hvis man ønsker at dreje til venstre, skal man først fortsætte lige over krydset, hvorefter man må fortsætte kurven mod venstre.
Fødderne på pedalerne: Under kørsel skal begge fødder placeres på pedalerne, og man må ikke have mindre end én hånd på styret.
Må ikke cykle på fortov: Det er forbudt at cykle på fortov eller gangsti. Cyklister skal holde sig på kørebane, cykelsti eller hvis der ellers er afmærkede stier, hvor cykling er tilladt.
Cyklister må ikke holde fast i andre trafikanter: Under kørslen må cyklister ikke holde fast i hverken andre køretøjer eller personer. Det betyder blandt andet, at man ikke må lade kammeraten på knallerten trække en op ad bakken.
Lås cyklen: Cyklen skal altid aflåses, når den stilles væk.
Små børn må ikke cykle alene: Børn under 6 år må ikke cykle alene uden opsyn af en person på over 15 år.
Kun én person på cyklen: Som udgangspunkt må kun cyklisten befinde sig på cyklen under kørslen. Der findes dog andre regler, når det kommer til transport af børn på cyklen, hvis barnet sidder i en cykelstol, cykelanhænger, eller hvis man kører i en ladcykel.
Må ikke cykle med lange genstande: Af sikkerhedshensyn til både cyklisten selv og andre trafikanker så må man ikke cykle med genstande, der er længere end 3 meter eller bredere end 1 meter.
Herudover findes der også regler for udstyr til cykler. Her findes rigtig mange regler og kapitler, og du kan læse mere om hele udstyrsbekendtgørelsen for cykler hos Cyklistforbundet.dk.
FAQ – Ofte stillede spørgsmål
🤩 Hvilke cykelanhængere er bedst i test?
Thule Chariot Cross og Thule Chariot Lite 2
🤓 Hvordan er cykelanhængerne blevet testet?
Cykelanhængerne er blevet vurderet ud fra deres køreegenskaber, håndtering, komfort og sikkerhed. Derudover har eksperterne også set nærmere på cykelanhængernes holdbarhed og indhold af uønsket kemi.
🤔 Hvordan vælger man den rigtige cykelanhænger?
Inden du køber din nye cykelanhænger, er det vigtig, du har gjort dig klart, hvor stor den skal være og hvor meget udstyr du har brug for. Desuden skal du huske at kontrollere, at anhængerens koblingsbeslag passer til din cykel.
Anvendte kilder samt links til Cykelanhænger test
Bustedwallet.com 🇺🇸
Bustedwallet.com er en amerikansk forbrugerside med fokus på at afprøve og anmelde forskellige forbrugerprodukter, så forbrugerne ved, om det givne produkt er godt eller skidt. Her har Bustedwallet.com testet cykelanhængeren Thule Chariot Lite 2. Ønsker du at læse mere om testen, kan du besøge hjemmesiden her.
Gearjunkie.com 🇺🇸
Gearjunkie.com er en amerikansk teknologiside, der er grundlagt i 2002. Gearjunkie.com har fokus på forskelligt udstyr – især til udendørslivet – og derfor tester siden også forskellige produkter. Her har Gearjunkie.com derfor testet cykelanhængeren Thule Chariot Cross. Ønsker du at læse mere om testen, kan du klikke på dette link.
Klikk.no 🇳🇴
Klikk.no er en stor norsk forbruger-webside, som foretager et stort antal forbrugertests, og det inkluderer produkter inden for både hus, hjem, have, bil, teknologi, mode og helse. Her har Klikk.no foretaget en test af cykelanhængere, hvor modellerne Thule Chariot Lite 2 og Hamax Outback indgår. Du kan læse mere på avisens hjemmeside.
Madeformums.com 🇺🇸
Madeformums.com er en international webside skabt med henblik på mor/barn-relaterede emner. Madeformums.com skriver om alle aspekter inden for graviditet, fødsel, babyer, småbørn og børneprodukter. Her har Madeformums.com testet cykelanhængeren Thule Chariot Cross for at se nærmere på modellens komfort, kvalitet og sikkerhed. Ønsker du at læse mere om testen, kan du klikke på dette link.
Momstertest.dk 🇩🇰
Momstertest.dk er en dansk webside, der handler om livet med småbørn og forholdet mellem mor og barn. Momstertest.dk har fokus på at teste forskellige produkter til børn, og derfor har Momstertest.dk her testet cykelanhængeren Thule Coaster.Ønsker du at læse mere om testen, kan du besøge artiklen her.
Myfamilystuff.ca 🇨🇦
Myfamilystuff.ca er en canadisk blog med fokus på familieliv, hvor siden både giver gode råd, tips og tricks samt anmelder forskellige børne- og familieprodukter. Her har Myfamilystuff.ca derfor testet cykelanhængeren Thule Coaster.Du kan læse mere her.
Norges Automobil-Forbund Naf.no 🇳🇴
Naf.no står for Norges Automobil-Forbund og beskæftiger sig med alle aspekter af forbrugerlivet omhandlende biler. Naf.no bringer bil- og trafik-relaterede nyheder, artikler, indlæg, viden med mere, men Naf.no foretager også tests af forskellige produkter. Her er der tale om en generel test af cykelanhængere. Du kan læse artiklen her. Men man kan også læse mere direkte om testen af kun modellen Hamax Outback, som er med i denne artikel – ønsker du at læse mere om testen af Hamax Outback alene, kan du klikke her.
Politiken.dk 🇩🇰
Politiken er en dansk avis, som er grundlagt i 1884. Sammen med Jyllandsposten og Berlingske Tidende er Politiken en af de tre førende morgenaviser i Danmark, og Politiken udkommer hver dag. Politiken har også et online-univers, og både på web og på tryk beskæftiger avisen sig med nyheder, ind- og udland, politik, debat og kultur. Avisen har også plads til forbrugerstof, og her har Politiken.dk testet cykelanhængeren Spectra Wing. Ønsker du at læse mere, kan du klikke på dette link.
Runnersworld.com 🇺🇸
Runnersworld.com er et amerikansk magasin med fokus på passionen for løb og bevægelse. Runnersworld.com bringer derfor både nyheder, artikler, features, viden, information, guides med mere omkring løb, og magasinet foretager hertil også tests af forskellige produkter, der har med løb og bevægelse af gøre. Runnersworld.com har i den forbindelse testet cykelanhængeren Thule Chariot Cross. Du kan læse hele artiklen på deres hjemmeside her.
Outdoorgearlab.com 🇺🇸
Outdoorgearlab.com er en webside medfokus på det aktive liv udendørs samt på de produkter, som gør udendørsaktiviteterne både lettere, smartere og mere praktiske. Outdoorgearlab.com udfører også tests af produkter, og her har siden foretaget tests af 3 forskellige cykelanhængere:
Ønsker du at læse mere om testen af Thule Chariot Cross, kan du klikke her.
Ønsker du at læse mere om testen af Thule Chariot Lite 2, kan du klikke her.
Ønsker du at læse mere om testen af Hamax Outback, kan du klikke her.
Testberichte.de 🇩🇪
Testberichte.de er en tysk webside, som har som formål at samle resultater fra forskellige tests og forbrugeranmeldelser, hvorefter de analyseres. Testberichte.de former deres egen ekspertvurderinger herudfra og giver en samlet vurdering. Her gælder det testen af cykelanhængeren Thule Coaster. Ønsker du at læse mere om testen, kan du klikke på dette link.
Utebarn.se 🇸🇪
Utebarn.se er en svensk børneblog, som fokuserer på børns liv udendørs. Eftersom Utebarn.se er en personlig blog, så skrives der om egne erfaringer med børnenes udendørsliv, og i den forbindelse har Utebarn.se her testet cykelanhængerenNordic Cab Explorer.Du kan læse hele deres anmeldelse her.