Black Friday 2024 – Det skal du overveje når du benytter dig af Black Friday tilbud
Nogle af os venter hele året på den dag i november, der bliver kaldt for Black Friday, hvor du kan finde gennemslagskraftige Black Friday-tilbud og rabatter. Black Friday er blevet til et stort fænomen rundt omkring i hele verden, hvor forbrugerne går på jagt efter de bedste tilbud og priser på alt lige fra vaskemaskiner til mobiltelefoner, fjernsyn, tasker og tøj.
Men lad ikke hele hypen omkring Black Friday narre dig. Du kan nemlig risikere at ende med at betale overpriser eller finde tilbud, der rent faktisk ikke er noget værd eller gå glip af de gode tilbud, hvis du ikke sørger for at lave din research og forberede dig ordentligt.
Men det behøver du ikke bekymre dig om. Vi har nemlig lavet en stor Black Friday-guide med alle de informationer, du har brug for, når det kommer til den store tilbudsdag.
Vores guide indeholder gode råd til Black Friday, hvordan du undgår at blive snydt, hvordan du spotter fupbutikker og meget mere.
Forhandler med Black Friday tilbud i 2024
Gode råd til Black Friday 2023: Det skal du være opmærksom, inden du benytter dig af Black Friday Tilbud
Nu er der snart ikke længe til Black Friday! Vi har derfor samlet nogle gode råd til ting, du skal vide for at få mest muligt ud af din shopping, så du kan spare så mange penge som muligt.
At spejde efter tilbud på Black Friday er blevet en tradition for mange danskere. Det er en dag, hvor mange starter med at gå i butikker fra tidlig morgen til sen aften – eller sidder derhjemme foran computeren hele dagen for at finde de bedste tilbud.
Dog kan det blive en mere afslappende dag for dig, hvis du kender til de rigtige tips og tricks. Nogle af disse kender du muligvis allerede, mens andre måske er helt nye for dig.
Uanset hvad vil vores gode råd kunne hjælpe dig med at komme bedst igennem Black Friday:
1. Start tidligt og hold øje med priserne
Borte er de dage, hvor Black Friday betød, at det var nok at tjekke søndagens aviser for at se, hvilke lokale detailhandlere, der havde de bedste tilbud. Op til en måned før Black Friday kommer fysiske og online butikker i dag ud med tilbud og besparelser. For at vurdere, hvor gode tilbud og rabatter på selve Black Friday faktisk er, skal du holde øje med priserne, der leder op til selve dagen. Det kan nemlig sagtens betale sig at undersøge og holde øje med priserne over tid. Det er nemlig ikke alle som er lige ærlige med ”før priserne”.
2. Sammenlign priser
Hvis du ser et godt tilbud hos en forhandler, vil det være en god idé at sammenligne tilbudet med priser hos andre forhandlere for at sikre, at du ikke kan gøre det bedre andetsteds. Du kan f.eks. bruge forskellige sammenligningsportaler online, hvis du kigger på online butikker. Så kan du nemt og hurtigt se, hvilken forhandler, der har den billigste pris for et bestemt produkt.
3. Vær loyal
Butikker har ofte loyalitetsprogrammer, der tilbyder diverse tilbud og kampagner til deres medlemmer. Her lader butikkerne medlemmer optjene belønninger for, hvad de køber. At tilmelde dig Black Friday-kampagner vil give dig de første beskeder om diverse kampagner, kuponer og rabatter. Det kan også være en fordel at tilmelde sig butikkers nyhedsbreve, hvor de muligvis vil fortælle nærmere om deres tilbud og rabatter i dagene op til Black Friday.
4. Tjek de sociale medier
Det er en god måde at holde sig opdateret omkring butikkernes tilbud via de sociale medier. Dine favoritbutikker kan eksempelvis putte diverse tilbud på Facebook, Instagram eller Twitter. Butikker vil ofte belønne kunder, der følger dem på de sociale medier med særlige notifikationer, når det kommer til Black Friday-rabatter og tilbud. På den måde kan du også dele tilbud med dine venner eller familiemedlemmer.
5. Oplad din telefon
Før du tager afsted til Black Friday, skal du sørge for, at din smartphone er fuldt opladt, så du har mulighed for at tjekke priser hos online butikker eller via sammenligningsportaler, hvis du finder et tilbud, som du ikke vil gå glip af. Derudover er der også mulighed for at tjekke online tilbud, hvis du er faldet over noget, som du gerne vil holde øje med, men ikke vil gå glip af, mens du er ude og kigge i de fysiske butikker.
6. Lav et budget
Og hold dig til det. Ja det lyder simpelt. Black Fridays tilbud bruges ofte til at lokke dig ind ad døren, så de også kan sælge dig noget andet. Beslut dig derfor for, hvor meget du vil bruge på din Black Friday-shopping, og gør dit bedste for at modstå impulskøb, især hvis du ikke er sikker på, hvor godt et bestemt tilbud faktisk er.
7. Undersøg returpolitikker på forhånd
Det er altid godt at kende en butiks returpolitik. Det er vigtigt at kontrollere butikkens returpolitik, når det kommer til køb på Black Friday for at sikre, at butikken ikke opkræver et gebyr, ikke giver pengene tilbage eller lignende. Det er også en god idé at tjekke, om butikkerne eventuelt har en garanti eller en fortrydelsesret.
Der kan være forskel på butikkens politikker, når det kommer til Black Friday og de resterende dage på året.
8. De billigste tilbud er ikke altid de bedste tilbud
Gode tilbud trækker folk ind ad døren med visioner om, at de kan spare en masse penge. Men selvom besparelsen er stor, er det ikke nødvendigvis det bedste produkt til lige netop dine behov. Det gælder især for store varer som for eksempel et TV.
Husk at du sikkert vil se på det TV i en årrække – hvis du ikke er tilfreds med dens funktioner eller billedkvalitet, vil du holde op med at bruge det eller i hvert fald ikke nyde det. Det kan derfor bedre betale sig at bruge penge på et tilbud, hvor du ikke sparer lige så mange penge, men i det mindste køber et produkt, som du længe har drømt om og vil have glæde af mange år fremover.
9. Gå online fra morgenstunden af
Faktisk får morgenuglerne som regel de bedste tilbud online. Det er derfor en god idé at komme i gang med tilbudsjagten tidligt, hvis du er interesseret i alle de bedste tilbud. Derudover kan du endda prøve at få et overblik over de bedste tilbud nogle dage før Black Friday. Nogle butikker reklamerer med deres tilbud dage eller uger før selve dagen, så du hurtigt kan spotte, om der er et bestemt tilbud, som du skal sørge for at få fingrene i.
10. Opret en konto dagen før
Gør dine detaljer klar til alle de websteder, du planlægger at bestille fra. Det vil gøre processen både hurtigere og nemmere. Indtastning af dine betalingsoplysninger på forhånd kan være en vigtig tidsbesparelse. Hvis du ved, at du skal handle via flere forskellige online butikker, kan det være en fordel at oprette et login eller en konto hos dem alle – lige meget, om du ender med at købe noget derfra eller ej. Du kan altid slette kontoen igen, når Black Friday er overstået.
I vores artikel har vi samlet nogle af de bedste råd, når det kommer til Black Friday fra Forbes.com, Independent.co.uk og Dr.dk. Hvis du vil finde flere gode råd, kan du blot klikke ind på de forskellige links.
Sådan undgår du at blive snydt på Black Friday
Mens Black Friday flyder med flere gode tilbud, er det lige så let at blive narret til at spilde dine hårdt tjente penge unødigt. Butikker anvender en række snedige strategier for at få intetanende kunder til at bruge mere, end de burde. Men hvis du ved hvad du skal kigge efter, kan du beskytte dig selv og din tegnebog.
Black Friday er kendt for at give ”tilbud så vilde, at du næsten ikke kan lade være med at slå til”. Ifølge Finans.dk shopper danskerne lystigt online og i fysiske butikker denne dag for at lave nogle gode besparelser på en række af produkter, hvor der hvert år bliver solgt for flere milliarder kroner blot i Danmark.
Men det er vigtigt at være på vagt, når du handler denne dag, da butikkerne selvfølgelig gerne vil have dig til at købe en masse. Dog er det ikke kun butikkerne, som du skal være på vagt overfor. Det er også hackerne og de IT-kriminelle, der er på spil denne dag. Derfor har vi lavet en guide, der hjælper dig med at undgå at blive snødt på Black Friday.
1: Stol ikke blindt på butikker
Selvom det er brands og butikker, som du kender og stoler på, så anbefaler vi ikke, at du blindt stoler på, at alle butikker og brands giver dig de bedste tilbud og rabatter. Ifølge flere undersøgelser er mange produkter billigere i månederne op til Black Friday, hvorfor tilbuddene reelt set ikke er nogen besparelse.
Derfor er det bedst (som nævnt i vores ovenstående råd) at begynde at se på prisfastsættelsen af produkter, som du er interesseret i, inden Black Friday begynder for at sikre dig, at du ikke bliver vildledt, når det kommer til tilbud og rabatter.
2: Lav research
Der er nogle online butikker, hvor de ikke er særlig kendte, men hvor det stadig er et troværdigt sted at handle. Hvis du føler, at du er ved at gøre et køb hos en ukendt butik, skal du sørge for at undersøge butikken først.
Normalt er det bedst at kigge efter anmeldelser af hjemmesiden samt en pålidelig måde, hvorpå det er muligt at kontakte ejeren af webstedet, hvis leveringen eksempelvis går galt.
Hvis du ikke er sikker på et websted, skal du sørge for at kigge på webadressen, når du betaler for dit køb. Enhver transaktion, du laver, skal være på en side med et HTTPS-link i stedet for et HTTP-link, da dette sikrer, at transaktionen er sikkert kodet.
Igen kan det også være en god idé at bruge en prissammenligningsside, så man kan se om rabatten på et produkt er for godt til at være sandt.
3: Betal sikkert
Uanset hvor du handler, skal du altid bruge en sikker betalingsform. Dette betyder, at du skal vælge at betale med et kreditkort, et betalingskort eller PayPal. Kreditkort er nok den sikreste mulighed, når det kommer til dine rettigheder, da det er nemmere at få penge tilbage, hvis dit køb aldrig bliver leveret.
Det er også en god idé at bruge autentificering på dine online shoppingkonti, hvor det er muligt. Det er ikke alle forhandlere, der har disse, men det er værd at bemærke, at der er nogle butikker, der gør dette.
At autentificere eller have en kode ved brug af dit kredit- eller Dankort tilføjer blot et ekstra sikkerhedslag, hvor du skal indtaste en sikkerhedskode, der sendes via tekst eller opkald, samt dit kodeord, når du logger ind.
4: Tjek om tilbuddet overhovedet er et tilbud
En af de mest succesfulde strategier som butikker bruger for at få dig til at købe et produkt, er ved at vise dig, hvor meget du vil spare. De ved, at kunderne elsker at kunne sammenligne den oprindelige pris med en meget lavere salgspris. Men hvad betyder den “oprindelige” pris?
Det er svært at sige, hvad den sammenlignende pris, der er nævnt, refererer til. Selvom det burde være den pris, som produktet normalt koster, så kan det faktisk være den pris, som fabrikanten anbefaler – og højere end hvad butikken normalt sælger produktet til. Eller det kan være en midlertidig usædvanlig høj pris.
Nogle gange sætter butikkerne deres priser op ugen før større udsalg, så de kan ”sætte de samme produkter ned” til tilsyneladende gode tilbud.
5: Er produktet pengene værd?
Hvis du har bekræftet, at rabatten er reel, så er det værd at finde ud af, om produktet overhovedet er pengene værd. Selv ved en god rabat, så er det ikke sikkert, at det specifikke produkt er pengene værd.
Butikker fremhæver ofte de bedste rabatter på forældede produkter af dårlig kvalitet, især når det kommer til elektronik, for at rydde deres beholdning af varer, som de ikke behøver.
Selvom det er et godt tilbud med en stor besparelse, så er det ikke sikkert, at det vil være et godt tilbud i sidste ende. Desuden indeholder Black Friday-tilbud ofte ikke de garantier, der tilbydes for ikke-udsalgsvarer. Husk at læs alle butikspolitikker for at finde ud af, om den samme garanti bliver tilbudt, samt hvad du skal gøre, hvis du vil returnere produktet. Butikker kan tilbyde kortere garantier for Black Friday-varer og pålægge flere restriktioner for returnering af disse varer.
6: Køber du mere, end du har brug for?
Når du handler på Black Friday, er målet at finde de bedste tilbud på de varer, du har brug for uden at bruge for mange penge. Dog bruger butikker flere strategier til at opfordre dig til at købe mere, end hvad du har planlagt.
En populær teknik er at begrænse antallet af de bedste tilbud, så kun de heldigste kunder får købt disse. Du har måske set et rigtig godt tilbud på et fjernsyn, kører hen til butikken for så blot at finde ud af, at der ikke er flere tilbage med det gode tilbud. Mange kunder – efter at have gået glip af de varer, de ønskede at købe – trøster sig selv ved at købe noget andet, bare for at få noget med hjem eller spare nogle penge.
Men du sparer ikke ved at købe et produkt, som du ikke har brug for – og du er som regel mere tilbøjelig til at betale en højere pris, end hvad du havde planlagt.
7: Hold øje med butikkernes gratis gaver
Et andet trick som butikkerne bruger til Black Friday er, at tilbyde de første 50 eller 100 kunder en gratis gave. Gaven kan være lille – en lille taske, et gavekort med et mindre beløb eller endda bare adgang til en konkurrence for at vinde et gavekort. Samtidig har butikken ingen betydelige rabatter eller gode tilbud.
Nogle butikker tilbyder også en stor rabat med en fangst: de betydelige besparelser kommer kun med betydelige udgifter. For at anvende kuponen skal du købe for et vidst beløb, men får kun en mindre rabat, hvorfor besparelsen i sidste ende ikke er noget værd.
Hvis du sørger for at være på vagt og ikke stole blindt på butikkerne og de ’gode tilbud’, så kan du undgå at blive snydt, når Black Friday går i gang. Hvis du ønsker at finde flere gode råd til, hvordan du undgår at blive snydt på Black Friday, så kan du læse Forbrugerrådet Tænks guide her eller denne artikel fra Ekstra Bladet.
Sådan spotter du en fupbutik
Du tænker muligvis på at slå dig løs med gode tilbud Black Friday, så du endelig kan få fingrene i den taske, det TV eller den computer, som du længe har sukket efter. At shoppe online giver dig mulighed for at købe produkter hvor som helst og når som helst.
Det betyder, at du kan spare en masse tid og shoppe løs, selvom du sidder i sofaen derhjemme. Desværre er der med denne komfort og bekvemmelighed også en risiko.
Black Friday er blevet en af de største dage, når det kommer til cyberkriminalitet, hvor hackere og IT-kriminelle målretter sig efter online kunder, så de kan få fat i deres bankoplysninger, personlige oplysninger og stort set alle de informationer og oplysninger, som du bruger ved online køb.
I ugerne op til Black Friday vil det som regel være muligt at finde en del falske hjemmesider, der pludselig kommer frem, end hvad du ellers vil have mulighed for at finde resten af året.
Vi viser dig, hvordan du kan få øje på disse fupbutikker, før det er for sent, og du er blevet franarret en masse penge:
1. Domænenavn
Hvis du spekulerer på, hvorvidt et bestemt websted er legitimt eller ej, så er det værd at tage et kig på domænenavnet. Kig i adresselinjen i din browser og se, hvad URL’en er. Man kan sommetider være overbevist om, at man er inde på en legitim hjemmeside med et mærke, som vi alle sammen kender.
Nogle falske butikker bruger nemlig både den oprindelige butiks logo, produkter og adresse, hvorfor det kan være svært at se forskel. Men hvis du sørger for at tage et kig på domænenavnet, kan det sommetider hjælpe dig med at finde ud af, hvorvidt siden er fup eller ej.
Dog er det ikke usædvanligt for mærker at tilbyde deres produkter på tredjepartswebsteder, hvorfor det ikke altid kun er domænenavnet, som kan fortælle dig, om hjemmesiden er legitim.
2. Hvis det virker for godt til at være sandt
Hvis du finder et godt tilbud på et normalt meget dyrt produkt, så er det her dine følehorn skal begynde at løfte sig. Det kan meget vel være, at du har fundet et godt tilbud, hvor det bare er med at slå til. Men det kan også sagtens være for godt til at være sandt, da mange fupbutikker laver vanvittigt billige tilbud på produkter, som de ved, mange mennesker ønsker at få fingrene i.
Legitime butikker vil som regel aldrig lave en stor besparelse på et produkt, medmindre det er et produkt, som de ikke længere skal have i butikken.
Som regel er det også en god idé at være på vagt, hvis du oplever en godt tilbud på mærkevarer. Det er nemlig som regel mærkevarer, fupbutikkerne bruger, da de ved, at disse vil tiltrække flere kunder.
Derudover er det værd at tage et kig på sider, som du ved er legitime. Her vil du som regel bemærke, at hvis du vil købe produktet hos dem, at der næppe vil være nogen rabat.
3. Tjek butikkens bedømmelser
Hvis du vil finde ud af, om en specifik butik er legitim eller ej, så er det værd også at tage et kig på sidens bedømmelser. Det kan du gøre via TrustPilot.dk eller via sidens sociale medier. Hvis butikken ikke er at finde nogle af disse steder, er det som regel ikke en legitim butik.
Derudover kan du være heldig at finde andres oplevelser med butikken, hvor nogle måske allerede er blevet snydt og prøver at advare andre. Det kan også være, at siden er 100 % legitim, da andre har haft gode oplevelser med butikken.
4. Kig på sprog og stavefejl
De fleste fupbutikker på nettet er lavet i udlandet, hvorfor sproget ikke er korrekt. Det betyder, at siden vil være fyldt med stavefejl, dårlige formuleringer og forkert grammatik. Det er som regel fordi, at siden blot er oversat af en maskine såsom Google Translate, hvorfor formuleringerne og sproget ofte ikke vil hænge sammen.
Hvis du finder en side med et godt tilbud, hvor du finder en masse fejl i sproget, så er dette en af de mest typiske måder til at spotte en fupbutik.
5. Tjek kategorien ’Om os’
De fleste butikker har en kategori ’Om os’, hvor du kan læse lidt om firmaet. Her kan du som regel se, hvordan det hele startede, hvem der står bag virksomheden eller hvad firmaets visioner er. I modsætning til legitime butikker, så har fupbutikker som regel ikke en kategori, hvor der står lidt om dem.
Hvis du finder denne kategori alligevel, så vil den typisk være fyldt med dårlige formuleringer og masser af stavefejl, så det i sidste ende ikke giver mening. Derfor er det en god idé altid at tjekke kategorien ’Om os’, da denne kan give en indikation vedrørende butikkens legitimitet.
6. Oplyser butikken en adresse?
Hvis virksomheden bag butikken er legitim, så vil det som regel være muligt at finde en adresse på hjemmesiden. Hvis virksomheden bag butikken ikke er legitim, så vil du selvfølgelig ikke kunne finde en adresse.
Det er derfor vigtigt, at du altid kigger efter butikkens adresse, da eksperter har erfaringer med, at falske butikker aldrig opgiver en adresse. Der vil typisk være en kontaktformular eller en e-mail, så man har mulighed for at henvende sig til dem. Men der vil aldrig blive skrevet en adresse på siden, da du herved ikke har mulighed for at kontakte ”ejerne” af siden eller finde ud af, hvor de holder til.
7. Tjek butikkens URL, før du køber
vis du kan se en hængelås og ’httpss’, når du betaler for et produkt via en online butik, så er dette et godt tegn. Det betyder nemlig, at der er en sikker forbindelse. Når du køber noget via internettet med dit betalingskort, så vil du typisk ryge videre til en formidler af betalinger.
For at være sikker på, at du er på en sikker forbindelse, så skal du huske at kigge efter hængelåsen. Denne hængelås skal være ud for URL’en, hvilket er hjemmesidens navn/adresse. Derudover skal der ikke blot stå skrevet ’https’, men i stedet ’httpss’, da dette klart er det sikreste for dig.
Fupbutikker vil som regel hverken have ’httpss’ eller en hængelås. Selvom butikken er legitim, så er det aldrig en god idé at købe produkter, hvis der hverken er en hængeløs eller ’httpss’.
8. Har virksomheden et CVR-nummer?
Hvis du vil være sikker på, om det er en fupbutik eller ej, så kan du søge efter virksomhedens CVR-nummer hos cvr.dk. Hvis du ikke kan finde et CVR-nummer, så kan det være et tegn på, at du er klikket ind på en fupbutik. CVR-numre kan dog kopieres eller misbruges, hvorfor du skal være opmærksom på dette.
9. Betalingsmetoder
Fupbutikker reklamerer som regel med, at du har mulighed for at betale på et væld af forskellige måder. Når du så skal betale for et produkt, så er mulighederne alligevel slet ikke så mange. Dog vil vi pointere, at det er sikrest for dig, at betale via nettet med et betalingskort som eksempelvis et VISA-kort, et Mastercard eller et Dankort.
Hvis du betaler med et betalingskort, så vil du være omfattet af indsigelsesaftalen, hvorfor det vil være nemmere for dig at gøre krav på at få dine penge tilbage igen.
Det er også sikkert, at benytte sig af MobilePay, da du på denne måde stadig er omfattet af indsigelsesaftalen. Hvis du køber et produkt, der aldrig bliver leveret, så skal du blot kontakte din bank, hvor du kan lave en indsigelse.
Med disse ni råd til at spotte en fupbutik, er du nu klædt godt på til at spotte en fupbutik på internettet. På denne måde undgår du at hoppe direkte i fælden og købe noget, som du aldrig vil få at se. Du kan finde flere gode råd til, hvordan du spotter en fupbutik i denne artikel fra TV2.dk og i denne artikel fra Kristeligt Dagblad.
Derfor føler du stor lyst til at handle på Black Friday
Der findes to slags mennesker, når det kommer til Black Friday: Dem der står i kø efter de bedste tilbud, og dem der mener, at alle der tager i butikker på denne dag er skøre. Hvis du er sidstnævnte, kan du endda tilbringe din fredag eller lørdag med at se videoer af kaos, mens du ruller dine øjne og tænker: ”hvorfor vil disse mennesker bevæge sig udenfor på årets mest travle dag?”.
Det er de fleste mennesker, der går efter tilbuddene Black Friday. Og der er rent faktisk flere grunde til, hvorfor vi føler så stor trang til at handle på denne dag.
Vi har en tendens til at antage, at alle bare er sultne efter at gøre et godt køb, fordi det er det, som Black Friday er kendt for. Men eksperter forklarer, at mange mennesker ikke blot er der for at gøre et kup eller et røvekøb.
Folk shopper på Black Friday, fordi det er det, de altid har gjort. Der er et stort element af tradition. Nogle mennesker har gjort dette hvert år, siden de var børn.
Ligesom de mennesker, der venter udenfor for at få de nye Nikesko eller det nyeste Apple-produkt, er der ingen, der tvinger Black Friday-elskere til at stå op og stå i kø fra morgenstuden af. De vil være der. Og for mange er Black Friday ikke så meget de gode tilbud, men en måde at være sammen om noget med hele familien.
Hvad angår resten af os? Dem, der laver sjov med alle, der er helt vilde med Black Friday?
Vi føler måske ikke den største trang til at stå tidligt op, løbe rundt fra butik til butik eller kigge efter de gode tilbud online.
Men hvis man skal tro på statistikkerne, så er dette kun et fåtal af danskerne, der har det på denne måde, og som ikke laver et enkelt køb, når det kommer til Black Friday.
Men hvis du vil finde ud af, hvorfor du har så stor en købetrang, når det kommer til Black Friday, så har vi fundet mange af de grunde til, hvorfor du enten sidder online og finder et væld af gode tilbud, eller står i kø i butikkerne i flere timer for at få fat i et nedsat produkt.
Det er en tradition
Sommetider handler Black Friday om de følelser, der opstår ved at deltage i dagen. Som vi nævnte i ovenstående afsnit, så handler Black Friday også en stor del om tradition. En del af at have traditioner betyder også, at hvis du bryder dem, får det dig til at føle, at du mangler noget, hvorfor folk er mere tilbøjelige til at fortsætte disse traditioner.
Black Friday samler mange familier i en hel dag, hvor de går rundt sammen og finder de bedste tilbud og køber de ting, som de har sukket efter hele året.
Alle kan tage til Black Friday
Black Friday er ikke blot for en udvalgt gruppe eller nogle bestemte mennesker, men det er for alle og enhver. Da dagen giver alle muligheden for at spare penge og købe dyre produkter til en nedsat pris, giver det mange mennesker lysten til at bruge en masse penge.
Selvom det ikke nødvendigvis er produkter, som de mangler, bliver de alligevel købt, fordi købetrangen bliver større, da alle har mulighed for at være med – og alle har mulighed for at spare penge.
Spænding af mange mennesker
Mens flokke af mennesker ikke er for alle, får mange mennesker energi og spænding ved at være omkring andre mennesker. Hvis man går tilbage til grottetegninger, er der billeder af mennesker, der mødes på markedet.
Det handler ikke kun om at købe varer. Det handler om folk, der mødes med andre mennesker og finder ud af, hvad der foregår og ser tingene for sig selv.
Da det er et menneskeligt instinkt at ønske at være omkring andre mennesker, er Black Friday noget, der ifølge eksperterne, tiltrækker de fleste menneskers opmærksomhed.
Elsker gode tilbud og rabatter
For nogle mennesker er tilbud det bedste i verdenen. Selve trangen til at købe kan ikke sættes på pause, hvorfor nogle mennesker bliver nødt til at købe noget, når der er et stort udsalg med mange tilbudsvarer.
Disse mennesker begrunder også udgiften med glæden ved købet. Når man shopper, så er der en idé om, at hvis du ikke kan finde ud af, hvorfor du har brug for et bestemt produkt, så skal du heller ikke købe det.
Men en god begrundelse til, hvorfor produktet alligevel skal købes, er, hvis det er et godt tilbud, eller hvis varen er nedsat.
Specielt i kategorien husholdning er der ofte store rabatter at hente på produkter på Black Friday. Det gælder blandt andet vaskemaskiner, støvsugere, kaffemaskiner og andet køkken- og rengøringsudstyr. Faktisk har vi oprettet en hel sektion udelukkende med husholdningsprodukter. Det skal gøre det nemt for dig som forbruger, at finde de produkter, der er bedst inden for hvert emne.
Tjek vores mange tests inden for husholdningsprodukter.
Tilbud gør at man ikke føler sig udnyttet
For nogle mennesker kan tilbud få dem til at føle, at de ikke bliver udnyttet. Nogle mennesker elsker tilbud så meget, at produktet stort set er underordnet. Det er prisen og rabatten, der tæller, hvorfor det blot handler om at finde de bedste tilbud og de største besparelser.
Dog gælder dette som regel ikke kun mennesker, der shopper på dagen Black Friday, da eksperter forklarer, at dette som regel er en typisk shoppestil, som disse folk har hele året rundt.
Et mindre udbud gør det mere spændende
Mange butikker benytter sig af et begrænset antal, et maksimumantal pr. kunde, et køtilbud eller lignende, når det kommer til Black Friday. Når butikken gør folk opmærksomme på, at der ikke vil være varer nok til alle – når det kommer til det specikke tilbud – så bliver menneskets hjerne lavet om til en stenalderhjerne, der vil gøre alt for at vinde. Kampgejsten bliver øget, hvorfor købetrangen også bliver øget, da man nu vil gøre alt for at få fat i dette specifikke produkt.
Det gælder også, hvis noget er tidsbegrænset, som eksempelvis Black Friday er. Dette skaber en større købetrang hos mange mennesker, da man skal nå ud denne ene dag og få fat i det tilbud, som man tror, at man ikke vil have mulighed for at få fingrene i alle andre dage på året.
Glæder sig til nye ting på forhånd
Hvis du mangler en computer, så vil du blive meget glad, når du ser en god computer med en stor besparelse. Efter du har set dette tilbud, vil du ikke kunne ligge det fra dig igen, og du vil som regel diskutere med dig selv om, hvorvidt du skal købe det eller ej.
De fleste begynder dog allerede at glæde sig til, at tingen er mellem deres hænder og overvejer, hvor det skal placeres henne i hjemmet. Du får derfor allerede et forhold til en ting, som du stadig ikke ejer.
Ved at hjernen fungerer på denne måde, får du en større lyst til at købe, da du allerede er overbevist om, at det er det bedste valg, samt at produktet nærmest allerede er dit på forhånd.
Du kan læse mere om hvordan din hjerne snyder dig på Black Friday i denne artikel fra TV2.
Hjernens belønningssystem bliver aktiveret
Når vi køber et nyt produkt, så bliver hjernens belønningssystem aktiveret. Hvis vi eksempelvis køber en computer, der før har kostet 2500 kroner, men nu er sat ned til 1500 kroner, vil de fleste få ’et kick’ eller et sus af dette. Vi bliver rigtig glade for det, for nu har vi sparet en masse penge.
At gøre et såkaldt kup eller røverkøb er noget, der gør os glade, og noget som vi får det godt af. Vi bliver derfor belønnet af hjernen, da vi bliver glade, hvorfor dopamin bliver udløst, hvilket gør, at vi bliver endnu mere glade. Hvis du vil vide mere om, hvordan hjernens belønningssystem foregår, så kan du læse denne artikel hos Dr.dk, hvor en pyskolog forklarer nærmere om emnet.
Hvis du vil læse mere om, hvorfor vi har så stor trang til at købe noget, når det kommer til Black Friday, så kan læse mere i Politikens artikel her.
Ifølge Danske Erhverv brugte danskerne 2,11 milliarder kroner i år 2017 til Black Friday med deres Dankort. Derfor slog danskerne rekord i forhold til de tidligere år med et langt større forbrug. Det siges også, at rekorden igen i år vil blive slået, hvor nogle forudser, at det blot vil ske år efter år.
I 2019 var det tøj og elektronik, der var de to mest populære varer på Black Friday.
Det ses tydeligt, at tendensen med det stigende forbrug fortsætter, da ni ud af ti danskere er klar over, hvad fænomentet Black Friday betyder. Det var i starten ikke kendt af alle danskere, men i dag ved alle, hvad denne dag handler om.
Black Friday har allerede indtaget pladsen som værende den største enkeltstående handelsdag gennem hele året, hvorfor omsætningen kun stiger og stiger. Danskerne er vilde med denne dag, hvor de prøver på at få fat i alle de produkter, som de har drømt om hele året. Derudover bliver dagen også brugt til at forberede alle julegaveindkøbene, da juleaften blot befinder sig omkring 1 måned efter denne vanvitigge shoppedag.
Danskernes forbrug i 2016 og 2017
I 2016 købte omkring hver fjerde dansker et produkt på dagen Black Friday. Gennemsnittet for forbruget pr. person var omkring 2219 kroner. Derfor blev der handlet for cirka 2 milliarder kroner blot i Danmark. I 2017 steg dette beløb med 11 millioner kroner, da der her blev handlet for hele 2,11 milliarder kroner.
Det viser, at Black Friday kun vokser sig større og større i Danmark, samt at butikkerne nu reklamerer med større og bedre tilbud, end hvad de førhen har gjort. Danskerne er så vilde med Black Friday, at der bliver handlet for mere denne dag, end der eksempelvis gør den 22. og 23. december, der førhen var årets største handelsdage.
Både Black Friday i 2015, 2016 og 2017 har slået disse forhenværende travle dage med meget større omsætninger.
Danskerne shopper både i fysiske butikker og online butikker
Når det kommer til Black Friday, så handler danskerne både i fysiske butikker og i online butikker. Men særligt de online butikker har vundet indpas hos danskerne på denne tilbudsdag, da internethandlen løb med hele 13,6 procent af dagens omsætning for 2017. I en spørgerunde foretaget af DR.dk i 2019 svarede hele 30%, at de forventede at købe mindst en vare inden for kategorien personlig pleje. Da denne kategori er så populær, har vi forsøgt at gøre det så nemt som muligt for dig som forbruger, og derfor lavet en hel sektion af artikler kun om personlig pleje.
Dette er en stigning fra forhenværende år, hvor internethandlen ikke har været lige så markant. Dette betyder dog ikke, at danskerne har droppet de fysiske butikker, da de resterende procenter er omsætningen fra disse.
Men eksperter spår, at internethandlen kun vil vokse sig større fra år til år, hvorfor online butikker skal forberede sig på, at de kan vinde mange kunder Black Friday, hvis de sørger for at komme med gode tilbud og store rabatter.
Vil du læse mere om danskernes forbrug, når det kommer til Black Friday, så kan læse mere i denne reportage fra Dr.dk eller du kan læse denne artikel fra Foreningen for Dansk Internethandel. Du kan også klikke ind her, hvis du ønsker at læse en analyse fra Danske Erhverv, der viser, hvordan danskerne planlægger deres køb før Black Friday overhovedet er startet.
Historien om Black Friday
Black Friday – en dag, der for de fleste shoppere kun er startet i de sidste par år og er symboliseret af kampe over de bedste tilbud og rabatter, når det kommer til fladskærms-tv, tøj, computere samt meget andet.
Begrebet begyndte først i USA, hvor Black Friday er fredag efter Thanksgiving i USA. Dagen bliver derfor altid afholdt i november.
Der findes masser af rygter, der cirkulerer online om, hvordan salgs- og tilbudsdagen først fik sit navn, og hvordan dagen i det hele taget begyndte – men hvilken en af disse myter eller historier er rent faktisk sandheden?
Historie nummer 1:
Den første registrerede brug af udtrykket “Black Friday” blev ikke anvendt til en dag fyldt med shopping, men til en finanskrise: Specielt det amerikanske guldmarkeds sammenbrud den 24. september 1869.
To berygtede Wall Street-finansiører, Jay Gould og Jim Fisk, arbejdede sammen for at opkøbe så meget som de kunne af nationens guld. De håbede, at de kunne drive prisen op og sælge det med et forbløffende overskud.
Men på en fredag i septembermåned blev denne konspiration ophævet, da aktiemarkedet blev frigivet, hvilket bankede alle Wall Street-baroner tilbage til at være landmænd heriblandt Jay Gould og Jim Fisk.
Historie nummer 2:
Den mest gentagne historie bag fænomenet Black Friday knytter sig til detailhandlere og detailbutikkerne.
Som historien går, efter et helt års drift med tab (butikkerne registrerede dette som rødt), skulle butikkerne sørge for at få en fortjeneste (butikkerne registrerede dette som sort) dagen efter Thanksgiving, fordi feriehandlere blæste så mange penge væk på forskellige varer. Derfor begyndte butikkerne, at komme med gode tilbud på varer, som de slet ikke havde brug for at have i butikken, så de kunne få en fortjeneste hurtigt.
Selvom det er rigtigt, at detailvirksomheder plejede at registrere tab i rødt og overskud i sort, når de lavede deres regnskab, er denne version af Black Fridays oprindelse den officielt sanktionerede – men unøjagtige historie bag traditionen.
Historie nummer 3:
I de senere år er der kommet en anden myte frem, der giver et særligt grimt twist til traditionen. Denne historie hævder, at tilbage i 1800-tallet kunne sydlige plantageejere købe slaver med en rabat på fredagen efter Thanksgiving.
Selvom denne version af Black Fridays rødder forståeligt nok har fået nogle til at opfordre til at stoppe denne dag, er der stadig ingen der ved, om denne historie er helt sand eller ej.
Den rigtige Black Friday historie
Den sande historie bag Black Friday siges dog at være noget helt andet, end de tre ovenstående historier, som andre fortæller er starten på Black Friday. Dog er den oprindelige historie ikke lige så interessant eller fyldt med glamour, som man måske kunne håbe på.
ilbage i 1950’erne brugte politiet i byen Philadelphia Black Friday-udstrykket til at beskrive det kaos, der opstod dagen efter Thanksgiving. På denne dag kom der nemlig horder af forstadshandlere og turister ind i byen forud for den store Army-Navy fodboldkamp, der blev afholdt om lørdagen hvert eneste år.
Ikke alene ville politiet i Philidelphia ikke kunne tage en fridag, men de skulle også arbejde ekstra lange vagter, hvor de skulle beskæftige sig med de ekstra menneskemængder og masser af ekstra trafik. Tyveknægte dragede også fordel af dette kaos i butikkerne, da de nemmere kunne stjæle varer fra butikkerne og fra andre mennesker.
I 1961 havde Black Friday for alvor fået succes i Philadelphia. Denne dag havde fået så meget succes, at byens købmænd forsøgte – dog uden succes – at ændre det til “Big Friday” for at fjerne de negative konnotationer. Udtrykket spredte sig ikke til resten af landet før meget senere, men det var aldrig noget, der holdt stik.
I slutningen af 1980’erne fandt detailhandlerne dog en måde, hvorpå de kunne genopfinde Black Friday og omdanne dagen til noget, der afspejlede sig positivt og ikke negativt på hverken dem eller deres kunder.
Resultatet var det “røde til sorte” koncept for den tidligere nævnte ferie og tanken om, at dagen efter Thanksgiving skulle markeres som en begivenhed, da Amerikas butikker endelig omsatte for et overskud og ikke længere havde et underskud.
Det vil sige, at dagens navn – altså Black Friday – oprindeligt stammer fra Philadelphia i USA, hvor det blev brugt til at beskrive den voldsomme trafik af fodgængere og biler som opstod dagen efter Thanksgiving.
Black Friday-historien går langt tilbage i tiden, hvilket mange slet ikke er klar over, da de blot tror, at dagen er kommet frem her i den nyere tid. Siden dengang er Black Friday dog blevet til et vaskeægte fænomen, der ikke blot er en enkelt dag. Selvom selve fredagen er den største dag, så er det et fænomen, der spreder sig langt før selve dagen.
Der findes et væld af myter og historier samt andre fupfortællinger, når det kommer til Black Friday. Hvis du gerne vil læse en masse fup og fakta om Black Friday, så kan du læse en række råd fra Dr.dk her. Der er også mulighed for at læse mere om dagens rigtige historie, i denne artikel fra History.com eller denne artikel fra britiske BBC.
Videoer af og om fænomenet Black Friday
I og med Black Friday er et verdensomspændende fænomen, så findes der også en masse videoer af denne dag online. Her er der mulighed for at se alt lige fra Black Fridays historie til sjove videoer om dagen og menneskemængder, der kæmper om at få de bedste tilbud.
De seneste par år er Black Friday klart blevet til et vaskeægte fænomen, hvilket man kan se i disse videoer med forskellige episoder og begivenheder.
Vi har derfor fundet nogle af de bedste, sjoveste og mest interessante videoer, der handler om Black Friday. Sæt dig godt til rette, læn dig tilbage og nyd disse videoer, som vi har fundet til dig vedrørende Black Friday.
The Violent History of Black Friday
Black Friday har ikke altid været det fænomen eller den dag, som den er i dag. Dagen går langt tilbage i tiden og har en masse historie, som mange glemmer at huske på, når de leder efter dagens bedste tilbud.
Mens Black Friday burde få glæden op i folk, da der er mulighed for at gøre et kup eller et røverkøb samt købe de produkter, som man har drømt om hele året, er det ikke altid en glædesdag.
I dag er Black Friday nogle steder i verdenen blevet til et nærmest voldeligt fænomen, der samler bunkevis af mennesker i de samme butikker, hvor de kæmper om alle de samme gode tilbud og rabatter.
I denne video kan du få et nærmere kig på, hvad forskellen mellem Black Friday i Danmark og USA er. Der er delte meninger, når det kommer til Black Friday og forskellige måder, hvorpå det foregår i de specifikke lande, hvilket denne video er en god indikation på.
I videoen kan man se, hvordan det hele går vildt for sig i USA med horder af mennesker, der løber og kæmper efter alle de bedste tilbud, mens der nærmest ikke er nogle mennesker at finde i en bestemt butik i Danmark. Her går det noget mere stille for sig – i hvert fald der, hvor denne video er blevet optaget.
Mon det har noget med de lidt dårligere tilbud i Danmark, end hvad der er mulighed for at finde i USA, som de snakker om i den næste video?
Black Friday er ikke vildt nok i Danmark – Go’ Morgen P3
Som vi nævnte i ovenstående afsnit, så er der delte meninger, når det kommer til fænomenet Black Friday. Mens nogle er helt vilde med denne dag, så er andre ikke videre imponerede over den.
David fra radioprogrammet Go’ Morgen P3 snakker om Danmarks Black Friday tilbud, som han ikke ligefrem er særligt imponeret over. Han forklarer, at bland-selv-slik er sat ned til 6 kroner, at Føtex blandt andet har et tilbud på 25 % på alle vine, at VVS-eksperten har et tilbud på 20 % på næsten alle varer, at Bilka har et tilbud på 10 liter Mathilde-kakao for 50 kroner, mens Power har et tilbud på 33 % på alle mikrobølgeovne.
David er meget uimponeret over disse tilbud, hvorfor han ikke ligefrem er en stor fan af dagen.
Black Friday – DR P3
I denne video bliver der gjort grin med Black Friday. Der bliver især gjort grin med danskernes og resten af verdenens overforbrug på en masse forskellige produkter og varer, da denne dag inviterer til et overforbrug, som man ikke ser resten af årets dage.
Ifølge videoen køber alle blot de tilbud, som de får øje på, hvad enten de mangler produktet eller ej. Vi kaster produkter ned i vores indkøbsvogn, som var der ingen dag i morgen – det er i hvert sådan, at Black Friday bliver portrætteret i denne video. Mon ikke der er noget om snakken?