Vi er partnerfinansieret. Udvælgelsen af produkter sker på baggrund af analyser og research..., men artiklen inkluderer kun produkter, der udbydes af vores partnere. Artiklen er derfor sponsoreret. Læs her hvordan sponsorerede partnerskaber påvirker rækkefølgen af vores produkter. Bemærk, artiklens årstal er, hvornår artiklen er opdateret, og ikke nødvendigvis et udtryk for, hvornår produkterne er testet. Læs mere

Hvorfor kan jeg ikke sove? Se forklaring og guide her

Senest opdateret den Vi er partnerfinansieret. Sponsoreret indhold.

Forbrugsguiden.dk er finansieret af vores partnere, og artiklerne anses dermed som sponsoreret indhold.

0

Du kender det sikkert godt – de nætter, hvor du bare ikke kan falde i søvn uanset hvad, du gør, og du bliver ved med at spørge dig selv: ”Hvorfor kan jeg ikke sove”?

Der kan være flere grunde til, at Ole Lukøje udebliver, og har du generelt søvnproblemer, kan du læse med her.

I denne guide kan du nemlig blive klogere på dine søvn-udfordringer og få hjælp til søvnproblemerne, så du igen kan få de vigtige otte timers nattesøvn blandt de bløde puder og dyner.


Hvad sker der, hvis jeg ikke får søvn nok?

Søvn er livsvigtigt for kroppen og hjernen, og det er under søvnen, at krop og sind restituerer. Kroppen reparerer så at sige sig selv efter alle de påvirkninger, den er blevet udsat for i løbet af dagen, mens hjernen renser ud. Denne rensningsproces sørger for at fjerne alle usunde stoffer, så du forbliver frisk og sund, mens den også er med til at lagre de vigtigste indtryk fra dagen i din hukommelse.

Hvis du ikke får søvn nok, kan hverken krop eller hjerne udføre de vigtige opgaver, og det kan resultere i, at du ikke kan fungere lige så godt som før. I kroppen er det især immunforsvaret, der bliver negativt påvirket, hvis du har et svært søvnbesvær, og det kan gøre, at det ikke er lige så effektivt som ellers.

For dig betyder det, at du lettere kan blive syg. Her taler vi både mindre forkølelser og følelsen af at være sløj, men også mere alvorlige sygdomme som større chance for at udvikle diabetes, depression, demens med mere.

Når hjernen ikke får søvn nok, vil du på dagligdagsplan opleve at blive mindre årvågen, koncentreret og bevidst. Du vil få sværere ved at huske og lære nyt, og træthed vil fylde dine dagtimer.

Derfor er det meget vigtigt med behandling af søvnproblemer, hvis du oplever søvnbesvær over længere tid. Søvnproblemer i kortere tid er dog ikke en alvorlig belastning for krop og sind, og det forekommer hos de fleste. Som tommelfingerregel skal du have otte timers nattesøvn hver nat, men for nogle personer kan der være brug for mere eller mindre.

Hvorfor kan jeg ikke sove om natten?

Der kan være flere grunde til, at du ligger søvnløs og tænker ”Hvorfor kan jeg ikke sove igen”? nat efter nat. Det kan både afhænge af din livssituation, din alder eller din tilstand.

Stress og søvnbesvær
Ofte vil stress og søvnbesvær hænge sammen. Er du stresset i hverdagen eller har tankemylder, vil det påvirke din krop, der vil have sværere ved at falde til ro. Det er kun en rolig krop, der kan falde i søvn, så i det tilfælde har du brug for at afstresse kroppen inden sengetid og lægge tankerne væk.

Forkert aktivitet inden sengetid
Et af det moderne menneskes søvnproblemer stammer fra overforbruget af skærme fra fjernsyn, computer, tablet og telefon. Lyset fra skærmene påvirker kroppens niveau af søvnhormonet melatonin, og når du kigger på dem, vil niveauet falde. Det betyder for dig, at du vil føle dig mindre træt, og derfor vil du opleve søvnproblemer. Teenagere, børn og voksne bør derfor droppe skærmene mindst en time før sengetid.

Livsstil
Du bør sørge for at være aktiv og træne i løbet af dagen, hvilket giver din krop en naturlig træthed senere. Du skal dog ikke træne sent om aftenen, da kroppen vil føle sig opkvikket i timerne efter træning. Du bør også droppe den fede mad sent om aftenen, da kroppen skal bruge energi på at fordøje den, og det vil holde dig vågen. Det samme gælder for alkohol og kaffe.

Forkert seng og madras
Din seng og madras spiller en meget stor rolle for din søvn, og derfor bør du vælge en madras, der passer til din kropstype. Den skal hverken være for blød eller for hård. Er du i tvivl om, hvilken seng du skal vælge, kan du finde inspiration og vejledning i vores bedste seng test-artikel.

Aldersrelaterede søvnproblemer
Søvnproblemer i overgangsalderen er et normalt fænomen, og det gælder også søvnbesvær for ældre. I overgangsalderen gælder det om at føre en så sund livsstil som muligt, mens du som ældre især bør se nærmere på din seng.

Mange ældre – eller personer med kropslige udfordringer – kan have glæde af en elevationsseng, som er en seng med motor. Her kan du enten bevæge ben-enden eller hoved-enden op og ned efter behov, og har du søvnproblemer som gravid, kan denne type seng også gøre en stor forskel for dig. Du kan finde alt, du skal vide om elevationssenge i vores bedste elevationsseng test-artikel, så du kan finde den model, der passer til dine behov.

Søvnproblemer for børn er også meget almindelige. Her er faste sengetider og faste sove-ritualer meget vigtige.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke kan sove?

Hvis du ofte oplever søvnbesvær og ikke kan sove, er der nogle ting, du kan forsøge at gøre. Her guider vi til de mest oplagte:

  • Ro inden sengetid: Læg skærmene væk og slap i stedet af med en bog, et magasin eller avisen mindst en time inden sengetid. Gør det, der gør dig rolig – for eksempel et varmt bad, yoga, mindfulness, en varm kop te eller en gang massage fra kæresten. Jo mere rolig din krop og hjerne er, jo lettere vil du kunne falde i søvn. Al stærk aktivitet skal udføres om dagen.
  • Tving ikke søvnen igennem: Hvis du ikke kan sove, nytter det ikke altid noget at blive ved. Stå op, gå lidt rundt, sæt dig i stolen med en bog og prøv at gå i seng igen efter en halv times tid.
  • Indret dit soveværelse bedre: Soveværelset har en stor betydning for din søvn. Sørg for, at det er vel-udluftet, mørkt og uden støj. Sov med en pude og seng, der passer dig. Prøv for eksempel en kontinentalseng, hvis du har problemer med komforten i kroppen, da den giver en god aflastning. Du kan finde en, der passer til dine behov i vores bedste kontinentalseng test-artikel.
  • Opsøg din læge: Hvis dit søvnbesvær er længerevarende, kan du få hjælp til søvnproblemer hos din læge. Der kan være tale om fysiske tilstande som søvnløshed eller problemer med kroppen, som kræver lægelig hjælp.

Hvorfor kan jeg ikke sove, selvom jeg er træt?

Du har sikkert prøvet at føle dig utrolig træt, men når dit hoved rammer puden, kan du alligevel ikke sove. 

Skal du tidligt op næste dag, kan du faktisk selv stresse din krop, så den ikke kan falde i søvn. Selve angsten for ikke at kunne sove kan derfor være en væsentlig faktor for, hvorfor du ikke kan falde i søvn.

Oplever du ofte, at du ikke kan sove, selvom du føler dig træt, bør du også se nærmere på dine vaner. Regelmæssige søvnrutiner, hvor du går i seng og står op på samme tid hver dag, er med til at lade kroppen vide, hvornår den skal være træt og vågen.

En anden faktor, der kan holde dig vågen, selvom du er træt, er det, du indtager. Fed mad, kaffe og alkohol vækker kroppen op, og indtager du det sent om aftenen, vil din krop være vågen, mens dit sind er træt.

Hvorfor kan jeg ikke sove længe?

Kan du ikke sove længe ad gangen, kan det skyldes, at kroppen ikke når ned i den dybe søvn. Ved let søvn vågner du nemmere, og den er ikke lige så god for kroppen som den dybe søvn. Det er under den dybe søvn, at krop og hjerne restituerer og sørger for, at du er frisk til næste dag.

Det er ofte de samme faktorer, der ligger til grund for, at du enten ikke kan sove længe, i lang tid ad gangen, eller at du ikke kan sove, selvom du er træt.

Det kan derfor for eksempel skyldes din egen frygt for ikke at kunne sove ordentligt eller dine vaner. Indfør regelmæssige søvnrutiner, hvor du går i seng og står op på samme tid hver dag, for det er med til at lade kroppen vide, hvornår den skal være træt eller vågen.

Fed mad, kaffe og alkohol holder også kroppen i en form for alarmberedskab, så selvom du når at falde i søvn i kort tid, kan du ofte vågne flere gange. Derudover viser studier, at rygere kan have sværere ved at sove i længere perioder ad gangen i sammenligning med ikke-rygere.


FAQ

Hvorfor kan jeg ikke falde i søvn?

Der kan være flere grunde til, at du oplever søvnproblemer og ikke kan falde i søvn. Det kan både være mentalt, hvor for eksempel tankemylder og stress påvirker din søvnbalance, men det kan også være fysisk. På det fysiske plan kan det være smerter, ubehag eller påvirkning af melatonin-niveauet i kroppen. Det kan også være din seng/madras eller andre udefrakommende faktorer.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan sove?

Der er flere ting, du kan gøre, hvis du ikke kan sove. Du kan indføre regelmæssige søvnmønstre, afstressende aktiviteter inden sengetid eller droppe skærme, mad og drikke sent om aftenen. Du kan også gøre dit soveværelse mere søvnvenligt, overveje om din seng/madras passer til din krop eller sørge for en god portion aktivitet i løbet af dagen, som kan gøre din krop naturligt træt.

Kan jeg dø af søvnmangel?

I princippet kan du godt dø af søvnmangel, men det er kun noget, de færreste skal bekymre sig om. Søvnproblemer vil sjældent blive så signifikante, at de kan medføre dødsfald, men de kan godt forværre tilstande i krop og sind.

Bedøm denne artikel

Klik på en stjerne for at bedømme