Udvælgelsen af produkter sker på baggrund af analyser og research, men artiklen inkluderer kun produkter, der udbydes af vores partnere. Bemærk..., artiklens årstal er, hvornår artiklen er opdateret, og ikke nødvendigvis et udtryk for, hvornår produkterne er testet. Læs mere

Det skal du vide: REM søvn og vigtigheden af at sove godt

Senest opdateret den Vi er partnerfinansieret. Sponsoreret indhold.

Forbrugsguiden.dk er finansieret af vores partnere, og artiklerne anses dermed som sponsoreret indhold.

0

De fleste ved af bitter erfaring, hvor vigtig søvn er for at føle sig frisk og oplagt til en ny dag. Men hvorfor er søvnen egentlig så vigtig for at være velfungerende i hverdagen? 

Vi, her på redaktionen, har talt med søvnekspert Mikael Rasmussen for at blive klogere på søvn og få svar på en masse spørgsmål om søvn, og hvordan søvn påvirker vores kroppe. 

Vidste du for eksempel, at du sover for lidt, hvis du er afhængig af et vækkeur for at komme op om morgenen? Eller at søvnen er en cyklus, der består af fem stadier, som vi gennemgår flere gange i løbet af en nat?

Mikael Rasmussen er et kendt ansigt fra både medierne og som foredragsholder om den gode søvn. 

Hvad er REM søvn? 

REM søvn står for Rapid Eye Movement, og kaldes gerne for drømmesøvnen. Navnet kommer af et særligt karakteristika ved dette søvnstadie, nemlig de hurtige øjenbevægelser.

REM søvn er det femte søvnstadie, og skiller sig en del ud fra de andre søvnstadier. I drømmesøvnen ligger hjerneaktiviteten nemlig et sted mellem den vågne og døs tilstandene. Af denne grund kan REM søvnen også kaldes for ‘en vågen hjerne, i en sovende krop’. 

Drømmesøvnen varer sammenlagt ca. to timer af den samlede nattesøvn, og kommer i intervaller med ca 90 minutter imellem. Det første interval af drømmesøvnen vil typisk begynde ca 90 min efter du er faldet i søvn. Længden af REM søvn intervallerne ændres natten igennem, og bliver typisk længere i løbet af natten. 

I REM søvnen er de hjernebølger der normalt opleves under søvn fraværende. Det betyder, at du er tæt på vågen tilstand når du sover REM søvn. Der skal derfor ikke så meget til før vi vågner, og det er derfor du tit oplever at vågne op midt i en drøm. 

Hvorfor er søvn vigtig? 

Ifølge Mikael Rasmussen er søvn er en opbyggende tilstand, hvor der sker restitution og genopbygning af krop og hjerne. Af blandt andet denne grund, er søvn vigtig for at kroppen og hjernen kan fungere optimalt. 

Der er væsentlige forskelle i vores bevidsthedstilstand fra vågen til sovende tilstand. Der lukkes af for sanseinput, så vores hjerne og det resterende system kan gennemgå forskellige genopbyggende og restituerende processer, som varierer med de forskellige faser i søvnen. 

Der findes fem forskellige stadier i søvnens cyklus, som vi kommer igennem flere gange hver nat. De fem stadier er:

  • Fase 1: Døs
  • Fase 2: Let søvn
  • Fase 3 & 4: Dyb søvn / slow-wave søvn
  • Fase 5: REM søvn / drømmesøvnen

Søvnstadierne

Alle 5 faser er vigtige for at du kan vågne frisk og veludhvilet, men også for din krops trivsel på den lange bane. Der sker nemlig forskellige genopbygningsprocesser i hver af de fem stadier, siger søvneksperten. 

Det skyldes at de fem har forskellige amplitude, hvilket betyder, at vores hjernebølger har forskellige svingninger afhængig af, hvilken fase du befinder dig i. 

Hvor meget søvn skal man have? 

Hvor meget søvn du har behov for, afhænger både af din alder og af din genetik. Vi har nemlig brug for mindre søvn, jo ældre vi bliver. Det skyldes, at børn og unge har brug for at danne betydeligt mere væksthormon end voksne.  

Hvor meget søvn anbefaler Mikael Rasmussen, at du skal have: 

  • Voksne mellem 18 og 65 år skal gerne have mellem 7 og 9 timers søvn. Hvor meget du præcis har brug for, er genetisk bestemt, og du selv derfor skal finde ud af, hvor meget søvn der er den optimale mængde for dig 
  • Teenagere mellem 14 og 17 år skal gerne have mellem 8 og 10 timers søvn 
  • Børn mellem 6 og 13 år anbefales at få mellem 9 og 11 timers søvn
  • Børn mellem 3 og 5 år, bør få mellem 10 og 13 timers søvn

Søvntimer

De fleste voksne får for lidt søvn, men vænner sig i stedet til at have en ikke optimalt fungerende krop og hjerne. 

Mikael Rasmussen kommer med et lille fif til, hvordan du kan vide om du har sovet nok: Du ved, at du har fået nok søvn når du ikke går og er træt op ad dagen, ikke har problemer med at holde koncentrationen og generelt trives i din hverdag. 

Hvilken type søvn er vigtigst? 

Alle fem søvnstadier er vigtige for vores mentale og fysiske velbefindende, men særligt i den dybe søvn gennemgås en masse vigtige processer i hjernen og resten af kroppen. 

Den dybe søvn indfinder sig ca 15-20 min efter du er faldet i søvn, da hjernen altid forsøger at få den vigtigste søvn først. I den dybe søvn sker der en del fysisk restitution, herunder frigivelse af væksthormon og frigivelse af antistoffer i blodet. Det er også i den dybe søvn, at hjernen kører sit indbyggede vaskeprogram ved hjælp af det glymfatiske system. Her skylles 7 gram giftig protein ud af hjernen med cerebrospinalvæske, og fungerer denne proces ikke optimalt, kan det være årsag til plakdannelse på hjernen, forklarer søvneksperten. 

Produktion af søvnhormonet melatonin, sker også i den dybe søvn. Det er det hormon, som fortæller kroppen at det er tid til at sove. Da melatoninproduktionen er døgnrytme afhængigt, er det vigtigt, at du ikke udsætter dig selv for for meget lys lige inden sengetid, da produktionen af melatonin så nedsættes. 

Hvad sker der, hvis man ikke får søvn nok? 

På kort sigt sker der ikke noget ved at få for lidt søvn. Vi oplever alle at sove dårligt engang imellem, og det skal du ikke være bekymret for, siger Mikael Rasmussen. 

Det er først hvis du igennem længere tid oplever, at have problemer med at sove, at der opstår en række risici. Længerevarende søvnløshed associeres nemlig med en en række forskellige livsstilssygdomme, som depression, diabetes type 2, overvægt og fedme, forhøjet blodtryk, visse kræftformer og neurodegenerative sygdomme som parkinsons, Alzheimers, demens osv.

Selvom en enkelt nat eller to med dårlig søvn ikke gør nogen skade, bør du prioritere din søvn højt. Af samme grund er det vigtig at have den rigtige madras, så du ligger godt og får det optimale udbytte af din søvn, fortæller Mikael Rasmussen.

Hvis du vil finde den bedste seng at sove i, så tjek vores test-oversigt af senge, elevationssenge og kontinentalsenge.

FAQ

Hvad står REM søvn for?
REM er en forkortelse for Rapid Eye Movement søvn, hvilket af mange også kaldes for drømmesøvnen, og er det femte og sidste stadie i din søvncyklus.
Hvor vigtig er REM søvn?
REM søvnen er det sidste stadie i din søvncyklus. Det er her din hjerne begynder at øge sin aktivitet, uden at være vågen. Nyere forskning tyder på, at REM søvnen er vigtig for hjernens opbygning, indlæring og hukommelse.
Hvor meget REM søvn skal man have?
Drømmesøvnen, som REM søvn også kaldes, varer ca. to timer i af den samlede søvncyklus, der i gennemsnit varer 7,5 time.
Hvor meget dyb søvn skal man have pr nat?
Hvor meget dyb søvn du har behov for, afhænger af din alder. Når du er mellem 20 og 30 år, har du behov for 2 timers dyb søvn. Jo ældre du bliver, jo mindre dyb søvn har du behov for.

 

Bedøm denne artikel

Klik på en stjerne for at bedømme