Adidas Pure Boost Test – Se aktuelle tilbud til herrer og damer

0

11 juni 2017

Den populære Adidas Pure Boost løbesko er udviklet til de hurtige løbeture i bymiljøet. Det er en sko, hvor lethed, komfort og fremdrift spiller en væsentlig rolle. Læs med her og find ud af, hvilke funktioner løbeskoen Adidas Pure Boost har at byde på samt hvilke parametre, man skal tage hensyn til, når man vælger løbesko.

I denne artikel får du:
– Gennemgang af Adidas Pure Boost løbeskoen
– Oversigt over hvordan Adidas Pure Boost klarer sig i diverse tests
– Gode råd omkring hvad du skal være opmærksom på når du køber løbesko
– Vejledning omkring hvordan du nemt kan blive en bedre løber

 Bemærk venligst, Forbrugsguiden tester ikke selv produkter, men samler derimod resultaterne af uvildige tests, så du nemt kan få et overblik over hvordan de forskellige Adidas Pure Boost tests på nettet.


Løb er en populær motionsform, som mange i dag vælger at praktisere, grundet fleksibiliteten og effektiviteten. Det er ligeledes en motionsform, som kræver ganske få midler. En god løbesko, der passer til ens behov, er én af de vigtigste prioriteringer, når man dyrker denne form for motion. En god sko formindsker chancen for skader og giver dig de bedste forudsætninger for at løbe. Er man til de hurtige og udfordrende ture i bymiljøet, er Adidas Pure Boost en sko, der kan indfri disse behov. Samtidig er det også en sko som mange vælger at bruge som helt almindelige hverdagssko, da skoene både er flot designet og samtidig meget behagelig at gå i.

Nedenfor ser vi nærmere på den anerkendte Boost-teknologi, der er implementeret i Adidas Pure Boost skoens sål. Vi forklarer om, hvorfor Adidas Pure Boost egner sig godt til løbeture i byen og hvilke forskellige versioner, der findes på markedet. Afslutningsvis bringer vi et sammendrag af, hvad eksperterne mener om Adidas Pure Boost og dens funktioner.

adidas pure boost loebesko

Hvorfor er Boost-teknologien så populær?
Da Adidas for snart 3 år siden præsenterede den innovative Boost-teknologi, annoncerede de at denne nye teknologi ville revolutionere løbeverdenen. Dette må anses for at være en modig udtalelse fra Adidas, men som har vist sig at holde stik. Den unikke og speciallavede konstruktion i Boost-teknologien er bygget op af “Energy Capsules”, som er en cellestruktur, der modtager og frigiver energi.

Når man løber sig en tur, er formålet at bruge kroppens energi til at skabe fremdrift. Her kan løbeskoen fra Adidas Pure Boost være et behjælpeligt supplement. Boost-teknologien er udviklet til at skabe returenergi, når du rammer jorden i løb, hvilket skaber fremdrift. Helt konkret er det de små kapsler i skoen, der bliver presset sammen, når du rammer jorden, hvorefter de udvider sig igen og afgiver en returnering af energien.

Boost-teknologien giver en optimal stødabsorbering, hvilket er et vigtigt element i en god løbesko. En god stødabsorbering er med til at forhindre eventuelle løbeskader og mindsker samtidig belastningen i kroppen.

Her kan du se en video, hvor en youtube-bruger har visualiseret den returenergi Boost-teknologien skaber:


Adidas Pure Boost er skabt til løb i byen

En løbetur rundt i byen byder ofte på forhindringer i form af hjørner, kanter og hårdt betonunderlag. Løbeskoen fra Adidas Pure Boost egner sig perfekt til en løbetur, der byder på netop disse forhindringer. Skoen er designet med en lav sål og en bred forfod, som giver et optimalt greb i acceleration og sving. Adidas Pure Boost passer til en neutral løbestil.

Selve Boost-teknologien i sålen giver en affjedrende støddæmpning på det hårde betonunderlag i byen. Jo mere energi du bruger når du rammer jorden, des mere får du retur igen. Den yderste sål på skoen, er lavet af et Stretchweb-materiale, hvilket betyder, at skoen bevæger sig med dine fødder og giver et optimalt greb, når du drejer om hjørner.

Overdelen i skoen er lavet af ét vævet stykke og i et materiale, som tilpasser sig foden. Det betyder, at du kan løbe dig en tur, uden at skulle bekymre dig om diverse ubehageligheder, samtidig med at du får den optimale støtte. Herudover er materialet i overdelen designet til at kunne strække sig, så man altid opnår den bedste pasform til ens fødder. Skoen fåes ligeledes i forskellige farver og designs.

Her kan du se en video, hvor Adidas Future team fortæller uddybende om deres Boost-teknologi:


Forskellige typer Adidas Pure Boost sko:

Adidas har udviklet flere forskellige typer Pure Boost modeller, hvilket gør at det kan være svært at holde styr på forskellen på de forskellige typer. I denne sektion forklarer vi nærmere om hvad forskellen på de forskellige modeller er. 

Adidas Pure Boost X og XPOSE – Udviklet specielt til kvinder

Adidas Pure Boost har udviklet to versioner specielt til kvinder. Her er der lagt særlig vægt på korrekt pasform til kvinders fødder. Både X-modellen og XPOSE-modellen kombinerer stil og ydeevne i én. Skoene er designet til at følge en kvindes fod i løb, hvilket betyder, at skoen former sig efter kvindens svang og aftryk.

Overdelen på Adidas Pure Boost XPOSE er lavet i et mesh-materiale, som folder sig over og under mellemfoden. Det giver en støttende pasform omkring foden. Mesh-materialet giver ligeledes maksimal ventilering. XPOSE-modellen i en størrelse 38 2/3 har en vægt på 210 gram, et hældrop på 26 mm og et forfodsdrop på 18 mm.

Overdelen på Adidas Pure Boost X-modellen er ligeledes lavet i det samme mesh-materiale som XPOSE-modellen. Det betyder, at fødderne kan ånde frit under både løb, træning og en gåtur.

Her forklarer en kvindelig anmelder, XPOSE-modellens funktioner:


Adidas Pure Boost DPR og LTD – Udviklet specielt til mænd

Adidas har ligeledes udviklet Pure Boost DPR og Pure Boost LTD specielt til mænd. Forskellen på DPR og LTD er primært, at DPR-modellen har et lavere hældrop og forfodsdrop end LTD-modellen. Det betyder, at DPR-modellen giver dig en mere jordnær forbindelse til underlaget end LTD-modellen gør. Det kræver dog ofte lidt tilvænning at gå ned i et lavere hældrop og forfodsdrop, da stødabsorberingen bliver lavere, jo mindre sål der er.

Overdelen på Adidas Pure Boost DPR er lavet af en strikoverdel med specialkonstruerede zoner, som giver en naturlig fornemmelse og en fleksibel pasform. Skoen er foret med ruskind, som giver ekstra komfort. DPR-modellen i en størrelse 42 2/3 har en vægt på 244 gram, et hældrop på 18 mm og et forfodsdrop på 10 mm.

Overdelen på Adidas Pure Boost LTD er lavet af en sømløs strikoverdel i ét stykke, hvilket giver en stor komfort og en fleksibel pasform. LTD-modellen i en størrelse 42 2/3 har en vægt på 293 gram, et hældrop på 26 mm og et forfodsdrop på 18 mm.

Du kan her se en video hvor en kendt amerikansk blogger viser Adidas Pure Boost DRP frem:


En perfekt sko til hverdagsbrug og løb

Det strømlinede design og de mange flotte farver skoen findes i, gør Adidas Pure Boost til en sko, der egner sig til lidt af hvert. Komforten og den innovative Boost-sål giver dine led og muskler de bedste betingelser til både hverdagsbrug og til træningsbrug.

Står og går du meget i løbet af en dag, vil en sko som Adidas Pure Boost egne sig godt som en hverdagssko, da den støtter op om dine fødder gennem hele dagen. Det er en sko, der er rar at have på, hvilket giver dig de bedste betingelser.

Er du den aktive type, så vil Adidas Pure Boost også her egne sig godt. Både under fitnesstræningen og løbetræningen vil skoen give dig en optimal støtte og skræddersyet komfort. Gummisålen sikrer et ekstraordinært greb både i regn- og tørvejr.


Adidas Pure Boost Test – Hvad siger anmelderne?

Vi har kigget på en række anmeldelser af løbeskoen, skrevet af anerkendte løbeeksperter og løbekanaler. Dem bringer vi et overskueligt sammendrag af, samt dertilhørende link til hele anmeldelsen, så du har mulighed for at læse andres erfaringer med Adidas Pure Boost.


coach mag logo
CoachMag: Mere end bare en flot sk
Det britiske CoachMag har testet Adidas Pure Boost og giver skoen en rigtig flot anmeldelse. De er især imponeret over, at Adidas har formået at udvikle en løbesko, som både er smart og funktionel på én og samme tid.

CoachMag fremhæver især komforten og den fleksible overdel og hæfter sig ved, at foden ikke føles låst under løb grundet den behagelige strikoverdel på skoen. De påpeger dog, at hvis man er vant til at løbe med en sko, der har en mere fast overdel, vil det muligvis føles mindre komfortabelt med en Adidas Pure Boost, da man vil føle at foden ikke sidder til.

CoachMag roser den yderste sål på skoen, som er lavet som et gitter i et materiale, der kaldes Stretchweb. Denne ydersål er med til at giver et godt og fast greb til jorden, også når det regner. De nævner desuden, at den komfortable og smarte sko, er det oplagte valg til den daglige løbetur rundt i bymiljøet. Læs hele anmeldelsen her.


the sports edit logo
The Sports Edit: Adidas Pure Boost DPR vs. Ultra Boost
Den britiske multi-kanal, The Sports Edit, har testet Adidas Pure Boost DPR til mænd. De har sat den op imod den anerkendte Ultra Boost løbesko og fremhæver de væsentligste forskelle i anmeldelsen. DPR-modellen gav anmelderen et rigtig godt førstehåndsindtryk. Her bliver det strømlinede design og den minimalistiske farve især fremhævet.

The Sports Edit hæfter sig ved, at Adidas Pure Boost DPR egner sig bedst til distancer mellem 5-10 kilometer i det udfordrende bymiljø grundet den fleksible men stadig støttende overdel. Adidas Ultra Boost har derimod en mere fri overdel, som kan virke for løs, når man løber gennem forhindringer såsom fodgængere, kantstene og hjørner. Derfor foretrækker The Sports Edit Pure Boost til byløb med forhindringer fremfor Ultra Boost.

The Sports Edit fremhæver, at Adidas Pure Boost DPR vejer mindre en Adidas Ultra Boost, hvilket gør den mere naturlig og jordnær at løbe med. Selvom skoen er let og har en mindre sål end Ultra Boost, giver Pure Boost DPR stadig en optimal stødabsorbering grundet Boost-teknologien.

Hvis du er til korte start/stop løbeture rundt i bymiljøet, anbefaler The Sports Edit Adidas Pure Boost DPR til formålet. Hvis du derimod er til de længere ture uden for mange forhindringer på vejen, anbefaler de Adidas Ultra Boost til formålet. Læs hele anmeldelsen her.


the runner beans logo
The Runner Beans: En cool kvindesko til træningen

Løbeeksperten Charlie som driver bloggen The Runner Beans har testet Adidas Pure Boost X. Det er en sko, der er lavet specielt til kvinder, hvilket kommer til udtryk i den smalle overdel og tilpasset sål. Her er der lagt særlig vægt på den måde en kvindes fod er udformet på, hvilket især kommer til udtryk i den høje svang i skoen.

Charlie fremhæver skoens lethed og skoens bløde underlag, hvilket gør den til en sko, der passer til løbere med en neutral løbestil. Hun hæfter sig ved, at hvis man har brug for ekstra støtte i svangen grundet pronation eller subination, så er Adidas Pure Boost X ikke skoen for dig, da den ikke vil give dig den optimale støtteeffekt. Ligeledes anbefaler hun, at man kun skal løbe små ture i denne sko, især hvis man ikke er vant til en sko, der sidder løs omkring foden.

Selv bruger Charlie skoen til HIIT-træning, TRX-træning og løb på løbebånd. Den gode komfort og det bløde underlag i sålen gør, at Adidas Pure Boost X egner sig godt til den aktive livsstil. Læs hele anmeldelsen her.


gymcaddy
GymCaddy: God til brede fødder

Anmelder-siden GymCaddy har testet Adidas Pure Boost. Hos GymCaddy fremhæver de især skoens snude. Her roser de den gode komfort og den fleksible mesh-overdel, som gør at, skoen egner sig godt til folk med brede fødder. Det vævede stykke i skoen gør, at der er god plads til fødderne samtidig med, at den yder en god støtte og komfort.

GymCaddy fremhæver også, at Adidas Pure Boost kommer med to slags snørebånd – et par runde snørebånd og et par flade snørebånd. Det betyder, at du frit kan vælge hvilke type snørebånd, der føles mest behageligt for dine fødder. Hvis skoen skal bruges til løb, så anbefaler man de flade snørebånd. De flade snørebånd sørger for at holde foden på plads under løb, samtidig med at det yder en god komfort.

Adidas Pure Boost kommer ikke med en aftagelig indersål. GymCaddy fremhæver dog, at det ikke har noget at sige i forhold til komforten og hæfter sig ved, at det er en smagssag. Ligeledes hæfter de sig ved, at størrelsen på Adidas Pure Boost ikke afviger fra normalen. Dog er det vigtigt, at der er en smule plads ved tæerne, hvis man skal bruge skoen til løb. Læs hele anmeldelsen her.


Runners World logo
Runners World: Den nye kvindesko er designet til at passe bedre, føles bedre og se smart ud

Anmelder-siden Runners World har testet Adidas Pure Boost X til kvinder. De fleste løbesko starter ofte med en model til mænd, hvorefter skoen bliver tilpasset til kvinder i form af størrelse og udseende. Med Adidas Pure Boost X, får du en sko, der specifikt er bygget til en kvindes anatomi. Adidas siger selv, at det tog 3 år og 100 prototyper at udvikle denne sko til perfektion.

Kvinders fødder er ofte smallere ved hælen og svangen samt bredere ved forfoden end mænds fødder. Adidas Pure Boost X afspejler denne form, hvilket gør den til en behagelig træningssko.

Testpersonerne hæfter sig ved den sok- lignende overdel, som føles let og behagelig omkring foden. Ligeledes fremhæver de skoens komfort, men påpeger at den egner sig bedst til de korte løbeture. Læs hele anmeldelsen her.


espn logo
ESPN: En fantastisk sko til sprint

ESPN roser Adidas Pure Boost X og kalder det en perfekt sko til sprint i byen. De hæfter sig ligeledes ved den banebrydende opbygning af skoen, der er designet specielt til kvinder. Skoen egner sig godt til kvinder med en høj svang og en neutral løbestil.

På skoen er der ventilationspunkter, som hjælper med at transportere varme og sved samt øger åndbarheden. ESPN fremhæver det gitterlignende mønster på ydersålen, som griber fat i terrænet og tilpasser sig hvert eneste skridt. Selve snøremønstret er lavet på en måde, så snørebåndene forbliver stramme under løb. Boost-teknologien giver en rigtig behagelig komfort og en god stødabsorbering, når man løber på fortove og betonunderlag.

ESPN vil anbefale Adidas Pure Boost X til kvinder, som løber hurtige ture i byen på betonunderlag. Ligeledes vil de anbefale skoen til hverdag og fitness, grundet den behagelige komfort. Læs hele anmeldelsen her.


Hvilke overvejelser skal man gøre sig, når man skal købe løbesko?

I denne sektion kan du finde en række gode råd omkring hvilke overvejelser du bør gøre dig, før du køber nye løbesko.

Om man er nybegynder eller erfaren løber, så kan det ofte være svært at finde en løbesko, der får komfort, behov og støtte til at gå op i en højere enhed. Inden man køber løbesko, er det vigtigt at gør sig nogle overvejelser omkring, hvilke underlag man løber på, samt hvor ofte og hvor langt man løber.

Ligeledes findes der overordnet tre løbestilstyper:
1)
Den første løbestiltype kaldes pronation. Det betyder, at du har en tendens til at træde indad, hvilket vil kræve en sko med god svangstøtte.

2) Den anden løbestilstype kaldes subination, det betyder, at dine fødder har en tendens til at træde udad. Her er det vigtigt at have en sko, der støtter op omkring ydersiden på foden.

3) Den sidste løbestilstype kaldes neutral, hvilket betyder at man ingen særlig støtte behøver.

Det rigtige valg af løbesko, giver dig en bedre løbeoplevelse og kan være med til at holde motivationen ved lige. De fleste sportsbutikker tilbyder løbestilsanalyser, som kan være med til at definere din løbestilstype. Man anbefaler desuden at købe en sko, hvor der er mellem 0,5-0,75 cm luft til tæerne. Fødderne hæver op under løb, så det er vigtigt, at der er en smule plads i snuden, så man undgår ubehag og blå negle.

En løbesko, der ikke giver den optimale støtte og ikke er tilpasset til ens løbestilstype, kan medføre, at man får skader. Især ankel, knæ og hofte er udsatte områder, hvis skoen ikke passer til ens løbestilstype.

Her kan du se en gennemgang af pronation og subination:

Optimer dit løb med få midler

Her får du en række gode råd omkring hvordan du kan få mere ud af dit løb. Vi kigger nærmere en række nemme teknikker, som kan gøre en stor forskel på dine langsigtede resultater:  optimer dit loeb

Gode løbesko er en nødvendighed for at præstere optimalt og undgå skader, når man løber sig en tur. Derudover er der en masse andre parametre, du kan skrue på, hvis du vil blive endnu hurtigere og løbe endnu længere.

Først og fremmest handler det om at have en god løbeøkonomi. Det betyder, at man skal have fokus på ens kadence, kropsholdning og skridtlængde, når man løber. I bund og grund handler det om at bruge så lidt energi som overhovedet muligt, samtidig med at man skaber fremdrift i sit løb.

Hurtige og korte skridt kan være behjælpelig i forhold til at spare på energien og derved skabe mere overskud under løbet. Du undgår desuden at bremse dig selv, hvis du træder mere ned på hele fodpladen, fremfor at træde ned med hælen først. Ligeledes kan en kropsholdning, som er en smule fremadlænet, give dig gratis fremdrift

Tålmodighed er nøglen
Tålmodighed er også et af nøgleordene, hvis du drømmer om at løbe hurtigere og længere. Vores kroppe består af en masse sener og led. Det tager lidt længere tid for ens sener og led at tilvænne sig til den hårde belastning, som løb er. Det betyder, at det er vigtigt at øge træningen langsomt og lytte efter kroppens signaler, så man undgår skader. Hvis man først får påført sig en skade på sener og led, kan det tage måneder, før man er klar igen. Er du nybegynder, kan du med fordel supplere træningen med cykling eller svømning, så du ikke belaster kroppen.

Sæt dig et mål
At sætte sig et konkret mål kan også være en altafgørende faktor for, om man kommer afsted på sin løbetur. Her er det vigtigt, at man sætter sig et realistisk mål, så man undgår følelsen af manglende succesoplevelser. Det er ligeledes med til at holde motivationen ved lige.

Styrketræning kan hjælpe
styrketraening kan hjaelpe
Har du problemer med skader eller svage led, kan styrketræning være et rigtig godt supplement til løb. Styrketræning kan ligeledes være med til at forebygge en masse skade
r. Når du styrketræner, er det ikke kun musklerne du rammer, men også dine sener og led. Har man stærke sener og led, er der mindre risiko for at påføre sig en skade under løb.

Husk at indtage nok væske
Det kræver væske og energi, at præstere optimalt. Hvis du skal ud på en længere løbetur, er det en god idé, at få nok væske indenbords i løbet af dagen. Et lille tip kan være, at hente en kande med vand og sætte den på din kontorplads. På den måde synliggøre du, at du skal huske at drikke vand i løbet af dagen. Ligeledes er det vigtigt at spise nogle gode og nærende måltider, så kroppen har energi til at præstere.
drik vand til loeb